Aan de startlijn
Binnen overheden gaat het er heel anders aan toe dan in het bedrijfsleven. Er spelen andere soorten belangen. “We moeten eerst een goede analyse maken vanaf de startlijn en op de finish met een goed scenario komen dat uitvoerbaar is. Je moet alles kunnen verantwoorden en overal een antenne voor hebben. De kunst in de publieke sector is om er direct vanaf het begin van een traject bij te zijn met interactie en participatie.”
Puur Publiek is gericht op programma- en communicatiemanagement. Gert: “We zijn onafhankelijk en zitten niet vast aan één afdeling. Je krijgt niet alleen te maken met bestuurders, politici en belangengroepen, maar ook met managers, projectleiders, IT-afdelingen, juristen, noem maar op. En altijd gaat het over de financiën, want het gaat om publiek geld. Daarom is het belangrijk dat je op tijd aanhaakt, dat je snapt waar het over gaat. Puur Publiek zoekt de belangengroeperingen vroegtijdig op én gaat met ze in gesprek.”
Buiten winnen is binnen beginnen
Voor zijn werk kijkt Gert zowel naar de binnen- als buitenkant van een publieke organisatie. Het afwegen van verschillende belangen kan hierin een interessante uitdaging zijn. Zijn ervaring is dat Puur Publiek op dat vlak echt het verschil kan maken: “Bij een grote opdracht merk je bijvoorbeeld dat de impact eerst intern gericht is. Buiten winnen is binnen beginnen. Gemeenten hebben het ook over die buitenwereld naar binnen halen. Wij kijken breder en onafhankelijker. Wat zij zien combineren we met onze kennis en ervaring en zo komen we samen tot een passende oplossing.”
Publieke participatie in de Eemsdelta
Een van de eerste opdrachten voor Puur Publiek was voor gemeente Eemsdelta. Deze gemeente is ontstaan na herindeling van de gemeenten Delfzijl, Appingedam en Loppersum. Er was behoefte aan interne en externe communicatie over verschillende onderwerpen. Gert deed de strategische kant: “Het was belangrijk om scherp te zijn en met goede argumentatie te komen. Wat ik mooi vond aan dit project is dat ze in die nieuwe gemeente heel erg hebben gekeken naar de dienstverlening. Ze hebben nagedacht over wie zij willen bedienen, wat inwoners en ondernemers aan hen hebben en hoe ze deze doelgroepen kunnen bereiken.”
Dit project zorgde, volgens Gert, voor een mooie uitdaging: “Een bedrijf heeft gewoon een klant. In overheden is dat de burger, maar die heeft meerdere manieren van klant zijn. Hij of zij is de belastingbetaler, de kiezer of hij kan een partij zijn. Maar hij kan ook de WMO nodig hebben of gewoon informatie willen. Ik vond het vooral leuk om mee te adviseren hoe zo’n heringedeelde gemeente, die meerdere vormen van klandizie heeft, haar dienstverlening organiseert.”
Veelkleurig
De werkzaamheden van Gert zijn gerust veelkleurig te noemen. De ene keer is hij communicatiestrateeg, de andere keer is hij bestuursadviseur; de ene keer gespreksleider en de andere keer procesbegeleider. “Het is niet in één woord te vangen. En je hoeft je niet te beperken tot die overheidswereld, want ondernemers en onderwijs hebben ook publieke participatie en interactie nodig. Daardoor is er een wereld te winnen.”
Wil je meer informatie over publieke participatie en communicatie binnen de (semi-)overheid? Of ben je op zoek naar iemand die meekijkt naar de communicatie van jouw overheidsinstantie? Neem dan gerust contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek!