Direct naar de inhoud.

Waarom klanten voor jouw bedrijf kiezen

4 minuten leestijd

Succesvolle marketing en communicatie? Dat is geen toevalstreffer.
Val op in de jungle van bedrijven die allemaal ongeveer hetzelfde doen. Laat je klanten voor jouw bedrijf kiezen. Die klanten kopen pas als ze er echt in geloven; in het product, de dienst, het bedrijf. Een geloofwaardige boodschap is dus essentieel. In een wereld die steeds transparanter wordt, met reviews op elke hoek van het internet, draait alles om imago en reputatie. Marketing anno 2021 richt zich daarom op het verankeren van een merk in het hoofd van de doelgroep.

Het begint met jouw bedrijfsfilosofie

Het startpunt van succesvolle marketing is een sterke bedrijfsfilosofie. Zorg ervoor dat je meerwaarde verankerd is in het bedrijf. Belangrijk perspectief: het draait om de meerwaarde voor de doelgroep. Hoe je erachter komt wat jouw klant belangrijk vindt? Kijk eerst goed naar wie jouw doelgroep precies is. Maak bijvoorbeeld twee of drie persona’s zodat je doelgroep een gezicht krijgt. Door vervolgens een SWOT-analyse te maken en te kijken naar je concurrentie heb je snel een goed beeld van de unieke waarde die jij jouw klant biedt. Je hoeft echt niet op alle vlakken uit te blinken, al met één element maak je het verschil!

Wil je meer weten over een unieke marketingboodschap? Lees dit verhaal van de roze sok

“Het startpunt van succesvolle marketing is een sterke bedrijfsfilosofie. Zorg ervoor dat je meerwaarde verankerd is in het bedrijf.”
Sanne

Sanne
Account director

Waarom klanten voor jouw bedrijf kiezen

Mikken is raken

Alles klopt, je producten en diensten zijn klaar om bij de klant te brengen. Sterker nog, je bent al volop aan de slag in je dagelijkse werk. Maar de marketing en communicatie kan beter! Waar begin je dan?

1. Continu een goed verhaal

Ten eerste moet je een goed verhaal hebben en ernaar leven. Bij elk moment dat de doelgroep in aanraking komt met het bedrijf – een telefoontje, e-mail, bezoek aan de website – wordt dit verhaal bevestigd of ontkracht. Geloofwaardigheid blijft dus essentieel in elk contactmoment! Maar waar bereik je de doelgroep?

2. Focus op bereik

Presenteer je met gemak jouw meerwaarde en weet je wie je doelgroep is? Dan weet je ook veel beter waar en hoe je die doelgroep kunt bereiken. Is je doelgroep bijvoorbeeld een directeur van een bedrijf in de zakelijke dienstverlening, dan is de kans groter dat je die bereikt met een advertentie in het Financieel Dagblad dan in een tijdschrift zoals de VIVA. Bovendien zijn online profielen of relevante zoekwoorden een goed startpunt om met focus de doelgroep te bereiken.

Sterk verhaal: de merkbelofte

Het doel van communicatie zou altijd moeten zijn: houd het simpel. Zorg ervoor dat je doelgroep het in één keer snapt. Een krachtige uiting en een pakkende tekst: impact creëren. Denk aan je bedrijf alsof je het moet presenteren op een grote poster, in een abri bijvoorbeeld. De doelgroep passeert lopend, staat te wachten op de bus, is op de fiets of in de auto… dus moet je binnen een aantal seconden de aandacht trekken. Wat ga je zeggen? Welke kleuren kies je?

Om een krachtige uiting te maken, zoek je naar de essentie. Dat betekent afpellen, afpellen, afpellen tot je bij de kern van je boodschap bent. Die boodschap vertelt in één zin de meerwaarde of kracht van jouw bedrijf.

Naar buiten met die boodschap!

Natuurlijk: traditionele media – brochure, website, e-mailmarketing – bieden je een podium voor de bedrijfsfilosofie en de productpresentatie. Maar…. je kunt jouw verhaal ook naar buiten brengen met deze twee overtuigende strategieën:

1. De beleving centraal in het verhaal: storytelling

Vaak wordt storytelling ingezet voor het creëren van beleving. Niets meer of minder dan de pindakaasreclame van vroeger. We weten dat de jonge schaatser acteert, dat hij een speciaal voor de commercial gesmeerd broodje pindakaas krijgt en vervolgens vol goede moed doorgaat. Niet echt, en toch leven we mee en steken we er iets van op. Storytelling doet iets met je, tenminste als je geloofwaardig bent.

Meer weten over de kracht van verhalen maar dan voor bedrijven? Lees dan alles over storytelling voor bedrijven.

2. Een continue stroom: contentmarketing

Contentmarketing is het best te vergelijken met een documentaire of human interest programma. Denk hierbij aan de Dove-reclame met de ‘real beauty sketches’. Hier geen acteurs of verzonnen verhalen. Alles is wel in scene gezet, maar blijft heel dichtbij de realiteit.

“Traditional marketing and advertising is telling the world you’re a rock star. Content marketing is showing the world that you are one.” – Robert Rose.

Jouw verhaal slaat aan bij de doelgroep als je inhaakt op hun voordelen of pijnpunten. Door die te combineren met je merkbelofte (kernboodschap), communiceer je altijd vanuit de toegevoegde waarde die je voor jouw doelgroepen biedt.

Interne doelgroep niet vergeten

De mensen maken het verschil. Dus zij – naast alle media –bepalen voor jouw klant of je enkel een mooi verhaal hebt of juist een overtuigende klantbeleving biedt. Als jouw medewerkers voelen waar het bedrijf voor staat en voor wie het bedrijf het verschil maakt, zullen ze dit ook uitdragen en waarmaken.

Over tot actie!

Nu je weet waar je je doelgroep bereikt en op welke manier je doeltreffend communiceert, kun je aan de slag! In een volgende blog beschrijven we een aanpak die ervoor zorgt dat je niet meer ad hoc aan de slag gaat met je marketing.

Op zoek naar een (Puur)idee?

De mogelijkheden zijn eindeloos. Met jouw dromen of ideeën. Misschien loop je vast of loop je over van creativiteit. Wil je graag tegen iemand aanpraten of samen brainstormen? Wij helpen je graag om je gedachten te ordenen en meer te bereiken! Neem contact met ons op!