Direct naar de inhoud.

Wervingscampagne: niet alleen meer voor de giganten!

Door personeelstekorten is het moeilijker voor kleine en middelgrote bedrijven om door te groeien. Toch zou je denken dat dit niet nodig is. Zeker als je bedenkt dat het internet oneindig veel mogelijkheden te bieden heeft.

Giganten als Google en Apple lijken heel gemakkelijk personeel aan te kunnen trekken. Dat is niet verwonderlijk, als je ziet dat deze bedrijven massaal aanwezig zijn op nagenoeg elke tijdlijn van alle sociale media. Voor kleine ondernemers is dat niet zo gemakkelijk. Dat kan vast anders!

Tip: laat de kandidaat snel weten dat je interesse hebt, voordat hij bij een ander op gesprek gaat!


Wervingscampagne: niet alleen meer voor de giganten!

Vind jij de ideale kandidaat?

Het kan! De kosten voor online aanwezigheid worden steeds lager, waardoor ook kleinere ondernemers de kans krijgen online personeel te werven. Voor veel bedrijven is dit nog onbekend of weten ze niet waar ze moeten beginnen. Allereerst is het belangrijk om jouw doelgroep te kennen. Weten wie je zoekt. Dat doe je op basis van een profielschets, waarmee je de (sociale) media zoekt die door de ideale kandidaat gebruikt wordt.

De ‘oudere’ generaties vind je eerder op Facebook, terwijl jongeren (18-25) veel meer aanwezig zijn op Instagram, Snapchat en YouTube. Door gebruik te maken van vacaturewebsites als Indeed en de mogelijkheden van LinkedIn, kan de kans op het vinden van de ideale kandidaat ook verhoogt worden.

Creatieve content

Het is belangrijk om creatief te zijn, als je de ideale sollicitant wilt vinden. Maak gebruik van creatieve content en kies gericht de woorden uit die je gebruikt. Jouw kandidaat zoekt namelijk met algemene termen naar vacatures. Zo wordt het woord ‘vacature’ in Nederland maandelijks maar liefst 4 miljoen keer gebruikt in Google! Kandidaten kijken vaak alleen naar de eerste pagina van de zoekresultaten in Google. Als jij je creativiteit loslaat op de tekst én ook nog aansluit op de zoektermen van de kandidaat, valt jouw vacature zeker op

Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een vrachtwagenchauffeur voor internationale transporten? Dan moet je ervoor zorgen dat je woorden gebruikt als: ‘buitenland’, ‘internationaal’ en ‘vrachtwagentransport’. Wie weet staat de ideale kandidaat dan al snel bij jou op de stoep voor een sollicitatie! Hier zie je een voorbeeld van de wervingscampagne die wij recent hebben ontworpen voor het vinden van technisch personeel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wees die toffe werkgever!

Een andere manier van personeel vinden kan door een ‘Werken bij’ pagina op jouw website te hebben.  Het ontwikkelen van zo’n webpagina is onderdeel van employer branding, waarbij je jouw organisatie presenteert als toffe werkgever. Denk goed na over hoe je jezelf als werkgever wilt presenteren. Dat betekent nadenken wie de doelgroep is, wat je de kandidaat te bieden hebt en wat er op de website moet komen te staan.

Zorg voor korte teksten met pakkende inhoud en maak gebruik van aantrekkelijke foto’s en video’s. Ze zeggen niet voor niets dat één beeld meer kan zeggen dan duizend woorden! Eén van de nieuwste trends op dit gebied is ‘gamification’. Hiervoor worden bestaande processen in een spelvorm gegoten. Dan kun je bijvoorbeeld die vrachtwagenchauffeur die je zoekt voor internationale transporten een racespel laten spelen, waarmee hij of zij direct kan solliciteren!

Wil jij een ‘Werken bij’ pagina of een campagne om medewerkers te werven? Neem dan contact met ons op.