Direct naar de inhoud.

Vier tips waarmee je gedrag beïnvloedt

2 minuten leestijd

Marketing ís gedrag beïnvloeden
In ons vak maken we mooie communicatiemiddelen. Natuurlijk! Maar mooie media zijn het topje van de ijsberg. ‘Mooi’ is niet ons doel; we brengen met communicatie mensen in beweging. Sterke communicatie is een optelsom van de juiste strategie, een dosis creativiteit én de juiste organisatie. 

Vanuit een strategie brengen we mensen in beweging, beïnvloeden we hun gedrag. Dit doen we op de volgende manier, waarbij je telkens wil dat jouw doelgroep de vraag beantwoordt met ‘ja!’:

  • Wil ik iets?
  • Weet ik wat en hoe?
  • Zie ik dat het iets op zal leveren?
  • Weet ik genoeg om tot actie over te gaan?
  • Houd niets me tegen; wil ik het nú doen?
"Mooi is niet ons doel; we brengen met communicatie mensen in beweging."
Kirstin

Kirstin
Eigenaar

Vier tips waarmee je gedrag beïnvloedt

Gedrag beïnvloeden doe je zo

Deze route is voor elke sector of voor elk doel maatwerk. Deze vier tips geven je inspiratie bij het beïnvloeden van het gedrag van jouw doelgroep.

  1. Doe wat je zegt, wees consistent
  2. Speel in op waarden
  3. Sociale kracht
  4. Handelingsperspectief

Tip 1: Doe wat je zegt, wees consistent

Belangrijk bij gedrag beïnvloeden is de context. Er moet consistentie zitten in wat je doelgroep van jou ziet. Roep je mensen op om iets te doen, maar laat je zelf iets anders zien? Foute boel; je wordt niet geloofd en mensen gaan zéker niet doen wat je van ze vraagt. Laat zien dat je zelf al doet wat je van de doelgroep vraagt; ‘practice what you preach’ dus!

Bijvoorbeeld
Als je als organisatie zegt dat je duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) belangrijk vindt en daarom een iets hogere prijs hanteert dan de concurrent, dan vraag je de klant om gedrag waarbij ze iets meer willen betalen. Je vertelt natuurlijk op je website of in een brochure wat je doet voor duurzaamheid of MVO, en waarom. Maar, je bewijst pas dat je consistent bent door…

  • … in nieuwsberichten (op website of social media) te laten zien dat je duurzaam aan de slag bent en dat je dit kan doen dankzij jouw klanten;
  • … medewerkers te vertellen waarom je duurzaamheid en MVO belangrijk vindt en hoe zij hier ook invulling aan kunnen geven. Zij worden zo ambassadeurs van MVO, óók in het gesprek met hun klant.

Tip 2: Speel in op waarden

Waarden activeren gaat over ‘het waarom’. Waarom vindt jouw doelgroep het onderwerp dat je wilt aansnijden belangrijk? De juiste klant moet openstaan voor jouw oproep om iets te gaan doen. Een goed startpunt van zo’n oproep is het benadrukken van waarden. Er zijn meerdere soorten, bijvoorbeeld biosferische, altruïstische en hedonistische waarden.

Bijvoorbeeld
Vanuit al die verschillende waarden kunnen mensen kiezen voor een bepaald gedrag, zoals energiebesparing. Hierbij kun je alle drie genoemde waarden benutten. Ik bespaar energie, omdat…

  • … ik het milieu belangrijk vind. (biosferische waarden)
  • … ik de toekomst van de kinderen, de volgende generatie, belangrijk vind. (altruïstische waarden)
  • … ik zo meer comfort ervaar en geld bespaar. (hedonistische waarden)

Tip 3: Sociale kracht

Mensen zijn sociale dieren. Overtuig ze dus met “doe ook mee, dat is de norm”.  Als de norm is gesteld, dan verdienen succesverhalen het podium. Dat levert naast de sociale norm, ook sociale bewijskracht op. “Deze mensen doen het al, dan kun jij toch niet achterblijven?!”

Bijvoorbeeld
Verkoop je een product, dan zullen sommige bezoekers de aankoop doen op basis van hun snelle, rationele inschatting van de prijs voor het product. Veel bezoekers zijn juist meer sociaal georiënteerd. Sociale bewijskracht helpt om hen te overtuigen om tot actie over te gaan:

  • Geef op je website informatie zoals scores of reviews waarmee andere kopers hun tevredenheid aangeven.
  • Laat op social media tevreden gebruikers zien met hun nieuwe product en benoem daarbij dat óók zij (lees: net als al die andere klanten) tevreden zijn met hun aankoop.

Tip 4: Handelingsperspectief

Je wilt de aandacht die je hebt, omzetten naar een bepaalde actie. Dit moeten behapbare stapjes zijn, overzichtelijke handelingen die uiteindelijk leiden naar het – voor jou – gewenste gedrag. Dit is het handelingsperspectief. Hou het daarbij zo concreet als mogelijk.

Bijvoorbeeld
Geef op de juiste momenten in communicatie de specifieke prikkel om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld in deze situaties:

  • Bezoekt iemand jouw website en staat deze vol informatie, dan is met alleen het lezen van deze informatie de website niet succesvol. Kort de informatie in en laat de bezoeker vragen om een demonstratie, folder of afspraak.
  • Leest iemand een brochure van zijn of haar gemeente over bouwvergunningen, en wil je als gemeente duurzaam bouwen bevorderen, dan is dít de plek om concrete informatie over isolatie en subsidies te geven.

Samen het gedrag beïnvloeden van jouw doelgroep?

Voor opdrachtgevers uit non-profit én het bedrijfsleven zet Puuridee doelgroepen aan tot actie. Van strategie en planning stomen we zo door naar de juiste creatie van middelen én organisatie van deze missie. Puuridee maakt ook voor jou een sterke campagne; we brengen jouw doelgroep in beweging! Wacht niet langer en neem voor een vrijblijvende brainstorm contact met ons op.