Een doordachte benadering van interactie aangaan met doelgroepen. Dat is wat interactiestrategie inhoudt. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Een belangrijke vraag die Lajenda regelmatig beantwoordt. Hoe organiseer je bijvoorbeeld de communicatie met stakeholders? En wat is daar een goede methode voor? “Een omgeving creëren waar effectief gecommuniceerd wordt. Dat is heel breed, want eigenlijk kun je overal wel een vorm van interactiestrategie in zien”, vertelt ze.
Interactie, de kip en het ei
Organisaties binnen de publieke sector hebben te maken met veel verschillende doelgroepen. Burgers, bestuurders, belangengroepen en belangenorganisaties. Interactiestrategie is dan een handig middel om op de behoefte van de doelgroep in te spelen. “Het helpt om een wisselwerking te veroorzaken, want interactie is nooit rechtlijnig. Het is, wanneer je er goed over nadenkt, een kip-ei verhaal.” Bovendien helpt het effectief inzetten van deze aanpak, volgens Lajenda, ook om vertrouwen op te bouwen.