Direct naar de inhoud.

Interactie als instrument

2 minuten leestijd

Een doordachte benadering van interactie aangaan met doelgroepen. Dat is wat interactiestrategie inhoudt. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Een belangrijke vraag die Lajenda regelmatig beantwoordt. Hoe organiseer je bijvoorbeeld de communicatie met stakeholders? En wat is daar een goede methode voor? “Een omgeving creëren waar effectief gecommuniceerd wordt. Dat is heel breed, want eigenlijk kun je overal wel een vorm van interactiestrategie in zien”, vertelt ze.

Interactie, de kip en het ei

Organisaties binnen de publieke sector hebben te maken met veel verschillende doelgroepen. Burgers, bestuurders, belangengroepen en belangenorganisaties. Interactiestrategie is dan een handig middel om op de behoefte van de doelgroep in te spelen. “Het helpt om een wisselwerking te veroorzaken, want interactie is nooit rechtlijnig.  Het is, wanneer je er goed over nadenkt, een kip-ei verhaal.” Bovendien helpt het effectief inzetten van deze aanpak, volgens Lajenda, ook om vertrouwen op te bouwen.

Interactie als instrument

Vertrouwen en de overheid

En dat is natuurlijk een enorm actueel thema: hoe vergroot je het vertrouwen in de overheid? Volgens Lajenda kan deze aanpak ook daarbinnen enorm van waarde zijn: “Veel organisaties zijn hier al keihard mee aan de slag gegaan. En al wordt er hard gewerkt, er valt natuurlijk altijd iets te verbeteren”, vertelt ze. “Het is belangrijk om te luisteren naar de zorgen en wensen van inwoners. Een goed ingezette interactiestrategie kan enorm van waarde zijn daarbij”.

Nieuwe perspectieven

Goede interactiestrategie bewijst zichzelf. Dat bleek ook tijdens een opdracht voor de gemeente Súdwest-Fryslân, waar Lajenda als locatiemanager voor een opvang voor Oekraïners werkt. Een werkbezoek van bestuurders van de gemeente werd hier ingezet als tool. Zij kwamen op de opvang en gingen in gesprek met bewoners. “Het is goed dat bestuurders zo in contact komen met bewoners, omdat ze dat een nieuw perspectief biedt. Vraagstukken die eerst vooral beleidsmatig werden aangevlogen, worden persoonlijker omdat ze er nu een gezicht bij hebben. Dat werkt echt als een eyeopener. Dat bewoners hun verhaal vertellen, gebruiken we als instrument hiervoor. Het levert mooie gesprekken op, die ook echt nodig zijn”, vindt Lajenda.

Verwachtingsmanagement

Een goede voorbereiding is hiervoor cruciaal. “Goed in kaart brengen wat je wilt dat bestuurders weten na zo’n bijeenkomst. En ook wat de bewoners willen vertellen. Daarbij is goed verwachtingsmanagement erg belangrijk. Vaak zie je iets moois ontstaan: echte interactie voor beide groepen, met nieuwe inzichten.”  Volgens Lajenda is het ook een kwestie van goed inspelen op onvoorziene situaties. Want het gaat nooit helemaal zoals je van tevoren hebt bedacht.

Wil jij meer weten over wat we allemaal doen op het gebied van strategie? We gaan graag met je in gesprek. Neem contact met ons op!