Direct naar de inhoud.

Onderwijs & communicatie: een onmisbare combinatie

De hersenen van communicatieadviseur Caroline kraken dagelijks als zij bezig is tijdens het uitvoeren van communicatie- en projectmanagement. Dat doet ze vooral voor scholen en onderwijsinstellingen. “Het onderwijs is een omgeving met een fijne sfeer.” Met haar kennis en ervaring weet Caroline hoe belangrijk goede communicatie in het onderwijs is.

"Het onderwijs is een omgeving met een fijne sfeer."
Caroline

Caroline
Communicatieadviseur

Onderwijs & communicatie: een onmisbare combinatie

Hoe bereik je de juiste doelgroepen?

Onderwijsinstellingen hebben te maken met verschillende doelgroepen, die elk een andere informatiebehoefte hebben. Ouders willen vooral praktische informatie, terwijl bij leerlingen het ‘gevoel’ dat ze bij de school krijgen, centraal staat. Met bijvoorbeeld opendagencampagnes, flyers, sociale media en de website kunnen scholen laten zien wat ze in huis hebben.

“Veel dingen komen jaarlijks terug; zoals voorlichtingen, schoolgidsen en jaarverslagen. Als je mee wilt gaan met de tijd kom je er niet mee weg om het minimale te doen. De manier waarop je communiceert geeft ouders en leerlingen een bepaalde indruk van hoe de school de zaken op orde heeft”, vertelt Caroline.

Sfeer proeven op de middelbare

Het uiteindelijke doel van communicatie in het onderwijs, is zorgen dat leerlingen goed terechtkomen. Daarom is het belangrijk om de leerlingen een ervaring mee te geven. Tijdens open dagen bijvoorbeeld. “Dan kunnen leerlingen de sfeer op de school proeven. De manier waarop je dat soort open dagen organiseert moet hen dan ook aanspreken. De uitdaging is dan om vanuit marketingperspectief de juiste sfeer en beleving neer te zetten. Dat is echt leuk om te doen.”

Ondersteuning in marketing en communicatie

Winkler Prins en Ubbo Emmius zijn twee scholen waarvoor Caroline ondersteuning biedt in de marketing en communicatie. Ze helpt met de jaarplanning en geeft strategisch advies. Eén dag in de week werkt ze bij de klant op locatie. “Op die manier blijven we zichtbaar. Ze kunnen langslopen en afspraken plannen is makkelijker.” Daarnaast houdt ze zich bezig met aanpassingen op de website, werving van docenten en leerlingen en het opstellen van nieuwsbrieven en berichten voor sociale media.

Opvallen is, volgens haar, dat docenten en leerlingen ook meedenken over activiteiten en het gebruik van sociale media. “Zij helpen ons echt door actief aanwezig te zijn. Er is op Winkler Prins bijvoorbeeld een productiehuis onder begeleiding van een docent. Zij halen de content op en wij zorgen dat het geplaatst wordt.”

 

Trends in het onderwijs

Volgens Caroline zijn er een aantal opvallende trends zichtbaar binnen communicatie in het onderwijs. Ontwikkelingen waarvoor een campagne of marketingstrategie een passend antwoord kan zijn. “Veel scholen hebben moeite om docenten te vinden. Daar is een wervingscampagne voor het vinden van nieuwe collega’s een goed antwoord voor. Ook is er een krimp in bepaalde gebieden. Daarom is het belangrijk om je school in de belangstelling te zetten.”

“Daarnaast zien we vaker dat scholen op bestuurlijk niveau samengaan. En dat brengt soms ook nieuwe vragen met zich mee. Die gaan vooral over wat de scholen willen communiceren en hoe ze dat moeten doen. Maar ook over mogelijke problemen, weerstand en de voordelen voor medewerkers. Met onze kennis en ervaring zijn wij dan een uitstekende aanvulling en kunnen we de scholen goed ondersteunen in dat proces”, onderstreept ze tot slot met een glimlach.

 

Benieuwd wat wij in de communicatie van jouw onderwijsinstelling kunnen betekenen? Plan een afspraak en laten we kennismaken!