Direct naar de inhoud.
Advies bij gevoelige informatieAdvies bij gevoelige informatie

Advies bij gevoelige informatie

Hoe kom je in het NOS Journaal? En hoe zorg je voor actie van zowel de Minister als andere betrokken partijen? Na een bijzonder samenwerkingstraject kunnen twee landelijk werkende onderzoeksbureaus en een adviesbureau voor gemeenten in het sociaal domein deze vragen beantwoorden.

Mediastrategie en presentatie

 

Gezamenlijk onderzoek 

De onderzoeksbureaus Optimalistic en Muzus hebben, samen met kennis- en adviespartner Stimulansz, onderzoek gedaan naar het verrekenen van inkomsten voor mensen die weer aan het werk gaan. Dit onderwerp is voor het eerst op zo’n uitgebreide schaal onderzocht. De onderzoekers voerden niet alleen belevingsinterviews met professionals van UWV en gemeenten, maar verspreidden ook een enquête die door bijna 800 uitkeringsgerechtigden werd ingevuld.

Mediagevoelige uitkomsten

De onderzoeksbureaus schakelden ons in voor het opzetten en begeleiden van de mediastrategie. Ze verwachtten namelijk dat de opvallende resultaten van het onderzoek zeer mediagevoelig zouden zijn. Tegelijkertijd werd de digitale presentatie van het onderzoeksrapport voorbereid en uitgevoerd. We adviseerden hoe UWV en gemeenten niet in een negatief daglicht zouden komen te staan in de media.

Gezamenlijke presentatie

We hebben eerst een mediastrategie bepaald op basis van de analyse van de probleemstelling. Vervolgens vonden uitgebreide gesprekken plaats met betrokken partijen, waaronder UWV, Landelijke Cliëntenraad (LCR), Divosa en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

Uiteindelijk heeft deze interactie en participatie geleid tot een gezamenlijke (digitale) presentatie van het rapport én een gezamenlijk persbericht, met onder andere een reactie van toenmalig Minister Koolmees van SZW.

Naast vele berichten en reacties op diverse sociale media hebben met name het dagblad Trouw en de NOS het onderzoeksrapport prominent onder de aandacht gebracht. Trouw heeft een bericht op de voorpagina geplaatst en het NOS Journaal, met het desbetreffende item, is door 1,9 miljoen kijkers(!) bekeken.

Bereik meer!

Ook hulp nodig bij het creëren van een mediastrategie? Neem contact met ons op!

 

Contact opnemen