Direct naar de inhoud.
Drenthe geeft doorDrenthe geeft door

Drenthe geeft door

Het belang van afvalscheiding onder de aandacht brengen bij alle inwoners van Drenthe. Dat is de ambitie van Vereniging Drentse Gemeenten (VDG), een samenwerkingsverband van alle twaalf Drentse gemeenten. Onderling hadden de gemeenten volop informatie over de praktische kant van het verhaal, maar een argumentatie vanuit het perspectief van ‘het waarom’ ontbrak. Deze ambitie hebben we vertaald naar de campagne ‘Drenthe geeft door’, die onafgebroken loopt sinds de lancering in 2019.

Een helder doel

Bij de start van het project is eerst een helder campagnedoel geformuleerd: ‘Inwoners van Drenthe bewust maken van het belang van afvalscheiding’. Zo wil VDG, samen met haar inwoners, restafval verminderen en schone afvalstromen in de verschillende categorieën, zoals pmd en textiel, bevorderen. Voor praktische informatie kan de doelgroep terecht bij hun eigen gemeente.

Gedragsverandering is een proces

Een veranderproces vraagt geduld, kennis van gedrag en flexibiliteit van degene wiens gedrag verandert en hun omgeving. Na vooronderzoek hebben we samen met de werkgroep van en een externe gedragswetenschapper het concept ontwikkeld met de pakkende naam ‘Geef het door’. Een campagne die ook uitgerold kan worden in andere regio’s.

De essentie van de campagne is de boodschap delen dat het belangrijk is om afval te scheiden. Echte Drenten vertellen hun verhaal, over hoe zij zelf hun steentje bijdragen. ‘Samen doen’ en ‘het goede gevoel’ staan centraal in deze succesverhalen. Ze zorgen voor inspiratie en ideeën om afval te scheiden, te sorteren en te winnen als grondstof voor nieuwe materialen en producten. Producenten die de herwonnen grondstoffen gebruiken delen in de campagne ook hun verhaal.

"Puuridee luistert naar de klant én durft kritisch te zijn op een constructieve manier. Dat is een bijzondere combinatie waar je als opdrachtgever echt iets aan hebt."
Yvette Meinema

Yvette Meinema
Campagnemanager VDG Drenthe Geeft Door

Betrokkenheid en groot bereik

Om alle inwoners van Drenthe te bereiken is er gekozen voor een crossmediale inzet van middelen. Na de ontwikkeling van de huisstijl hebben we een website ontworpen, is er een online advertising campagne gestart en zijn er citydisplays ingezet. Bij de officiële lancering van de campagne werd een introductievideo gedeeld, waarin het beeldmerk van ‘Geef het door’ wordt doorgegeven en in één minuut een rondreis maakt door Drenthe.

Het effect van de lancering was tweeledig. Het zorgde aan de ene kant voor optimale betrokkenheid onder bestuurders en ambtenaren van alle gemeenten en aan de andere kant voor goed bereik onder inwoners van de provincie Drenthe. Sinds de lancering maken we doorlopend nieuwe inhoud, zoals video’s, beelden, infographics en meer, die door de gemeenten gedeeld kunnen worden.

Geef het door foto Drenthe geeft door