Direct naar de inhoud.

Ubbo on Tour

Ubbo on Tour Ubbo on Tour

Een vaste communicatieafdeling op afstand

Met regelmaat voeren we campagnes uit voor Ubbo Emmius, een scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs in Stadskanaal, Winschoten en Onstwedde. Daarnaast zijn we het hele schooljaar aanspreekpunt voor vragen en taken op gebied van communicatie. Denk aan onder andere persberichten, examens, (thema)communicatie met leerlingen, de website en social media. Ieder jaar wordt er campagne gevoerd om nieuwe brugklasleerlingen te werven. Tijdens deze wervingscampagne krijgen basisschoolleerlingen en hun ouders of verzorgers een beeld van de verschillende schoollocaties en het onderwijsaanbod. Het doel is om ze te overtuigen dat Ubbo Emmius de beste school voor hun kind is zodat ze zich daar inschrijven voor de brugklas.

Wervingscampagne brugklasleerlingen

De laatste jaren is het wervingsvraagstuk op scherp komen te staan. De toestroom uit een van de omliggende dorpen, is in de loop der jaren sterk afgenomen door concurrentie van een nabijgelegen middelbare school. Door krimp is de locatie van Ubbo Emmius in de betreffende plaats gesloten. Inmiddels is dit alweer een aantal jaren geleden en vroeg Ubbo Emmius ons om een campagne te ontwikkelen om de ‘verloren leerlingen’ terug te halen naar een van de Ubbo Emmius locaties.

De strategie was om de zaak om te draaien

Er is met bestuurders, voorlichters en onderwijzend personeel een brainstorm gehouden en een campagneplan geschreven. De randgebieden zijn gedefinieerd als belangrijkste doelgroep. De leerlingen uit deze gebieden wonen in feite in het midden van twee concurrerende scholen. Afstand en reistijd kan voor hen dus geen doorslaggevende factor zijn in de schoolkeuze. Ubbo Emmius moest zich daarom op een ander vlak onderscheiden en laten zien waarom ze zo goede school zijn. De uitdaging was om onder de aandacht te komen van leerlingen en hun ouders/verzorgers. Veel van hen kwamen niet naar de open dagen van Ubbo Emmius, omdat ze dit überhaupt niet als alternatieve keuze zagen. De strategie was daarom om de zaak om te draaien. Als de leerlingen niet naar de school komen, dan komt de school naar de leerlingen.

“Puuridee dacht zowel inhoudelijk als organisatorisch mee. We konden nu in een niet vanzelfsprekende doelgroep toch laten zien waarin we ons onderscheiden.”
Linda van Sloten

Linda van Sloten
Locatiedirecteur en portefeuillehouder communicatie

Basisschoolleerlingen opgehaald met tourbus

In overleg met de basisscholen is er, naast de reguliere wervingscampagne met voorlichtingen, open dagen en online en offline campagnes, een Ubbo on Tour georganiseerd. Hierbij werden leerlingen met de bus opgehaald voor een bezoekje aan een van de locaties van Ubbo Emmius. Dit werd een week vóór de reguliere open dagen georganiseerd. Tijdens de tourdag waren er allerlei activiteiten om kennis te maken met de middelbare school en natuurlijk het onderwijsaanbod van Ubbo Emmius. Daarbij zijn met behulp van infographics de doorlopende leerlijnen per niveau uitgelicht om de brede mogelijkheden van de school te benadrukken. De leerlingen kregen een tasje uitgereikt met allerlei informatie en een kleinigheidje voor thuis.

Een schot in de roos

Ubbo on Tour bleek een schot in de roos. Leerlingen vertelden hun ouders of verzorgers enthousiast over de tourdag en kwamen de week erna naar de open dag om het aan hun ouders te laten zien. Terwijl ze in eerste instantie Ubbo Emmius helemaal niet als toekomstige school overwogen en zelfs niet naar de open dag wilden gaan, werd het nu een interessant alternatief. Dankzij de campagne hebben zich 10% meer leerlingen aangemeld en is de toestroom vanuit een basisschool in het randgebied van 20% toestroom naar Ubbo Emmius naar 90% toestroom gegaan.

Waar kunnen we je mee helpen?
Project starten

Een project starten
BIj jullie team komen starten

Bij jullie team komen
Een bericht achterlaten

Een bericht achterlaten