Direct naar de inhoud.
Geef het door Geef het door

Geef het door

Afval is grondstof, als je het tenminste goed doorgeeft

Voor de Vereniging Drentse Gemeenten hebben we de 'geef het door'-campagne ontwikkeld. Deze campagne draagt bij aan het bewuster maken van afvalscheiding en recycling bij inwoners van Drenthe. ‘Echte Drenten’ (bekend maar ook minder bekend) vertellen hoe zij hun steentje bijdragen. Zij geven het verhaal door: tips, adviezen en inspirerende initiatieven. Zo ontstaan niet alleen inspirerende verhalen die aan elkaar doorgegeven worden, maar ook inspiratie en ideeën om afval te sorteren en zo als grondstof te winnen voor een nieuw leven. Hierbij staat ‘het goede gevoel’ en het ‘samen doen’ centraal. 

Gedragsverandering is een proces

Elke gemeente gaf haar inwoners al volop informatie over de praktische kant van afval scheiden. Het ‘handelingsperspectief’ was duidelijk. Maar waarom het zo belangrijk is en waarom inwoners hun afval moeten willen scheiden? Daarop gaat de gedragscampagne ‘geef het door’ in. Een veranderproces vraagt geduld, kennis van gedrag en flexibiliteit van zowel diegene die zijn gedrag wil veranderen als dat van zijn omgeving.

Samen geven we Drenthe door voor de toekomst

De essentie van het concept is dat op een positieve manier, door representatieve Drentse inwoners, de boodschap wordt doorgegeven dat het belangrijk is om afval te scheiden. De Drenten die de boodschap doorgeven vertellen hierbij hun reden waarom zij dit doen. In het concept wordt ook ingegaan op het feit dat goed gescheiden afval doorgegeven kan worden aan producenten die er nieuwe materialen van maken. Ook die producenten komen in de campagne in beeld en delen hun overtuigingen.

"Puuridee luistert naar de klant én durft kritisch te zijn op een constructieve manier. Dat is een bijzondere combinatie waar je als opdrachtgever echt iets aan hebt."
Yvette Meinema

Yvette Meinema
Campagnemanager VDG Drenthe Geeft Door

Crossmediale inzet van middelen

Om alle inwoners van Drenthe te bereiken is er gekozen voor een crossmediale inzet van middelen. Nadat het contentplan goedgekeurd is door de communicatieadviseurs van aangesloten gemeenten, is er een huisstijl ontwikkeld, een website gebouwd, een online advertising campagne gestart en er zijn citydisplays ingezet. De campagne had in de eerste week al een bereik van social media berichten van meer dan 100.000 en in de eerste maand ruim 4.100 webpaginaweergaven.

Lancering in corona-tijd

De campagne is in juni 2020 gelanceerd tijdens een officieel moment waarbij de website online is gezet en een introductievideo werd gedeeld. De video verbeelde in een minuut een rondreis door Drenthe waarin het beeldmerk steeds werd doorgegeven van de ene naar de andere inwoner. Dit zorgde enerzijds bij de bestuurders en ambtenaren van alle gemeenten voor een optimale betrokkenheid tijdens de ‘thuiswerkperiode’ in coronatijd, anderzijds voor een goed bereik onder inwoners door het delen op alle social media kanalen van de gemeenten. Vervolgens is een online advertising campagne gestart, content gepubliceerd en worden evenementen van gemeenten actief gekoppeld aan de ‘Drenthe geeft door’-boodschap.

Geef het door foto Drenthe geeft door