Direct naar de inhoud.

Als je deze punten goed aanpakt, verlies je nooit meer klanten

1 minuut leestijd

’Ik zie nog wel even…’ ‘ Ik heb ook nog wat andere opties uitgezet… ‘
Misschien heb je bovenstaande reacties van een klant wel eens gehoord. Het voelt alsof je klant al met één been buiten de deur staat. Als je denkt dat prijs de meest voorkomende reden voor vertrek is… lees dan vooral verder en doe er je voordeel mee.

"Tevreden klanten zijn trouwe klanten!"
Melanie

Melanie
Communicatieadviseur

Als je deze punten goed aanpakt, verlies je nooit meer klanten
  1. Gebrek aan aandacht
    Iedereen wil graag ‘gehoord’ worden, dus ook jouw klant. Misschien een open deur, maar onderhoud het contact en spreek je klant regelmatig. Ook al is het gewoon om te vragen hoe het gaat.
  2. Gebrek aan initiatief
    Jouw klant heeft het druk en vertrouwt op jou. Neem dan ook de regie op dat wat je hebt afgesproken voor de klant te doen. Zo ontzorg je de klant pro actief.
  3. Afspraken niet nakomen
    Misschien ouderwets, maar in onze optiek is ‘afspraak is afspraak’ heilig. Vertaal het naar de mantra ‘Zeg wat je doet, doe wat je zegt en laat zien wat je hebt gedaan’. Je klant zal er blij mee zijn.
  4. Gebrek aan deskundigheid
    De klant heeft jou in de arm genomen als specialist en verwacht van jou dan ook dat jij weet wat hij nodig heeft en hierin adviseert.
  5. Gebrek aan meedenken
    Probeer er altijd achter te komen wat de klant écht wil door de vraag achter de vraag te achterhalen. Zo kun jij jouw klant iets adviseren waarvan hij zelf wellicht nog niet eens wist dat hij het nodig had. Daar kom je al pratend achter. Het is dus goed om hier echt energie in te steken, zo laat je zien dat je je inleeft in zijn situatie en kun je iets adviseren dat de verwachtingen overtreft.
  6. Klachten niet goed oplossen
    Er kan altijd iets misgaan, we zijn tenslotte allemaal mensen. Erken dat en ga serieus met de klachten van je klant om. Je wint er zoveel mee en ‘in the end’ is de klant toch echt koning.
  7. De prijs
    Je zou misschien verwachten dat prijs dé bepalende factor is om over te stappen naar een ander. Maar dat staat pas op de 7e plaats als reden voor vertrek. Dat valt dus mee. Als je voorkomt dat de klant één – of liefst alle – van de bovengenoemde punten ervaart, dan bied je écht meerwaarde en daar wil de klant best voor betalen.

Kortom, prijs is absoluut niet de doorslaggevende factor voor een afscheid. De moraal van dit verhaal? Zet alle hierboven genoemde punten op een positieve manier in en je beloning is een tevreden, blijvende klant!

Op zoek naar een Puuridee?
De mogelijkheden zijn eindeloos. Met jouw dromen of ideeën. Ben je benieuwd naar wat jouw verhaal is, waar en hoe je deze kan overbrengen? Misschien loop je vast of loop je over van ideeën. Wil je graag tegen iemand aanpraten of samen brainstormen? Wij helpen je graag om je gedachten te ordenen en meer te bereiken! Met een duidelijke strategie en design laten we jouw merk meer bereiken met een goed verhaal. Neem contact met ons op!

Waar kunnen we je mee helpen?
Project starten

Een project starten
BIj jullie team komen starten

Bij jullie team komen
Een bericht achterlaten

Een bericht achterlaten