Direct naar de inhoud.

Strategie en huisstijl bewaken met een huisstijlhandboek

Er zijn steeds meer middelen, kanalen en platformen die je als organisatie kunt inzetten om te communiceren met je doelgroep. Er is een wildgroei aan offline en online mogelijkheden ontstaan, waardoor het mogelijk is om jouw publiek op elke denkbare manier te bereiken. Als je dat wilt natuurlijk.

Hoe zorg je er dan voor dat de huisstijl die je hanteert altijd op de juiste manier gebruikt wordt en hoe bewaak je de strategie van jouw bedrijf in deze jungle van media? Hoe zorg je er trouwens voor dat je consequent en consistent blijft in je communicatie? Het idee? Een huisstijlhandboek!

Strategie en huisstijl bewaken met een huisstijlhandboek

Leg het merk vast

Met een huisstijlhandboek leg je de identiteit van jouw merk vast. De focus in dit document is gericht op de bewaking van de herkenbare stijl, die hoort bij jouw bedrijf of organisatie. Je kunt dan denken aan het vastleggen van de typografie, logo’s en huisstijlkleuren die gebruikt worden. Belangrijk zijn ook de ’tone of voice’ en de ’tone of image’; de manier waarop je communiceert met je doelgroep.

Met de tone of voice leg je de stijl vast van de manier waarop je in tekst communiceert met de doelgroep. Zo zorg je ervoor dat teksten op de website, in uitingen en andere middelen altijd in lijn is met elkaar. Je zorgt hiermee voor een ‘eigen’ herkenbaar stemgeluid, het handschrift van jouw organisatie als het ware. Hetzelfde geldt voor de tone of image, waarmee uitstippelt hoe je in beeld jouw doelgroepen aanspreekt.

Slim én sterk

Door te werken met een huisstijlhandboek, voorkom je onduidelijkheden over de communicatie. Collega’s kunnen altijd het handboek erbij pakken, als ze bijvoorbeeld een post op sociale media willen zetten, de nieuwsbrief voor de volgende maand op orde willen maken of bijvoorbeeld een presentatie gaan geven. Kortom: overal waar je zichtbaar bent, toon je de organisatie op een consequente en krachtige manier zien. Naast dat het slim is voor de interne coördinatie van de communicatie, is het zeker ook een sterk staaltje marketing!

Hulp nodig met een huisstijlhandboek?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bewaken van jouw huisstijl en strategie? Neem gerust contact op. Wij denken graag met je mee!