De Emmy Awards, Gouden Kalveren, Oscars en het Cannes Film Festival zijn behoorlijk bekend. Met 826 awards uitgereikt aan winnaars uit 44 landen past The Cannes Lions International Festival of Creativity, kortweg: de Cannes Lions, prima in dit rijtje. Van 20 tot en met 24 juni was onze Art director Anco de hele week van huis om zich onder te dompelen in lezingen, workshops en natuurlijk de uitreikingen van de Lions Awards op dit prestigieuze festival.
“Elke indruk is een moment om de juiste indruk te maken. Dat is het devies voor merken in de komende jaren.”
Anco Art director
De nieuwe waarde van reclame
Met de komst van Generatie Z en de daarbij passende communicatiemiddelen als NFTs, TikTok, de Metaverse en diverse game omgevingen; breekt er een nieuwe periode van reclame maken aan. Belangrijk daarbij is dat merken zich bewust moeten zijn van de footprint die ze (willen) achterlaten en hoe ze van toegevoegde waarde willen zijn in de breedste zin van het woord. Want om dat ene woord, ‘waarde’, daar draait het om. Hoeveel waarde wordt er gehecht aan een merk, de tone of voice en de mensen op de werkvloer? Jongere doelgroepen zijn niet dom en voelen het feilloos aan als iets te ‘reclameachtig’ aanvoelt.
Verandering door creativiteit
Een onderwerp dat als een rode draad door het festival liep is de kracht van de creatieve industrie. De kracht om verandering door te voeren, bijvoorbeeld in de samenleving. Merken hebben vaak een streepje voor met hun geloofwaardigheid dan dat bijvoorbeeld overheden dat hebben. Ze hebben beiden natuurlijk ook andere belangen.
Bij de Cannes Lions 2022 werd met diverse cases zichtbaar gemaakt dat reclame daadwerkelijk de wereld kan veranderen. Klimaatverandering, diversiteit en inclusiviteit zijn zomaar een paar topics waarin verandering teweeg kan worden gebracht met de hulp van reclame. In een online toespraak, aan de aanwezigen op het festival, zei president Zelenski van Oekraïne niet voor niets dat creativiteit zo veel krachtiger is dan het laten vallen van nucleaire bommen.
Een ‘echte’ digitale wereld
In het afgelopen jaren is het internet heel snel veranderd, deels door toedoen van de coronapandemie. Wereldwijd was iedereen vaker thuis en steeds meer mensen willen zich uiten. Dat kan perfect in een digitale omgeving, die al volop in ontwikkeling is.
We hebben het over de Metaverse, een driedimensionale versie van het internet. In de Metaverse creëer je een eigen avatar en ben je samen met andere mensen in een totaal andere wereld. Deze digitale wereld wordt ook steeds vaker gevonden door bedrijven, die ontdekt hebben dat zij hun doelgroepen ook via deze weg kunnen benaderen. Zo presenteerde Heineken bijvoorbeeld (met een dikke knipoog) een verfrissend nieuw biertje dat gedronken kan worden in een digitale bar in de Metaverse.
Het is belangrijk om te leren van de nieuwe generatie. De grootste fout die we in ons vak kunnen maken is om te kijken naar de toekomst door de ogen van het verleden. Laten we nieuwsgierig blijven naar alles om ons heen, vragen stellen bij nieuwe technologieën en altijd onthouden dat creativiteit het antwoord is op elke vraag!