Direct naar de inhoud.

Communicatie in 6 inzichten

1 minuut leestijd

Wat hebben Auping, VodafoneZiggo en Prorail gemeen? Een aantal van hun communicatieadviseurs waren op het CommunicatieCongres 2022. Een dag waarop we ons (communicatie)hart op konden halen aan nieuwe inzichten, mooie voorbeelden en inspirerende presentaties. Hoog tijd om de highlights met je te delen!

"We werken voorwaarts: eerst de uitdagingen en doelen in beeld en dan een creatief strijdplan om de missie te laten slagen."
Kirstin

Kirstin
Strateeg en eigenaar

1. De communicatieadviseur moet altijd perspectief bieden.

Een uitspraak die ons past als een jas! Want… waar ben je zonder doel, in goede en slechte tijden? We werken voorwaarts: eerst de uitdagingen en doelen in beeld en dan een creatief strijdplan om de missie te laten slagen.

 

2. De communicatieadviseur van de toekomst: empathisch, inclusief en proactief

Natuurlijk moet je de doelgroep aan voelen, is het nodig om vooruit te denken en wil je iedereen betrekken bij je organisatie. Het is alleen wél fijn dat niet alleen de communicatieadviseur dit wil, maar alle mensen in de organisatie dezelfde focus en ambities hebben Alleen samen kun je gaan voor empathisch, inclusief en proactief communiceren.

 

3. Werk maken van duurzaamheid: niet alleen in marketing, maar ook in je businessmodel

Duurzaamheid is niet alleen een mooie boodschap in je marketing. Als het nieuwe filosofie is, dan kun je niet anders dan alles in de organisatie daarop afstemmen; ook het verdienmodel moet duurzaam zijn. Auping gaat hierin heel ver. Ze maken matrassen volledig circulair en geen enkel matras is ooit écht ‘af’. Een onderscheidende marketingboodschap, maar uitdagende wijziging van het verdienmodel.

 

4. In een wereld vol meningen is objectieve informatie brengen misschien wel dé manier

De take away die wij hebben meegenomen naar huis zijn de volgende tips voor je berichtgeving: gebruik bronnen (intern en extern), schrijf in een redelijk afstandelijke vorm (hé, passief taalgebruik mag tóch weer!) en val met de deur in huis in plaats van een smeuïge inleiding die op de emotie van de lezer inspringt.

 

5. Communicatie kan niet meer zonder strategie voor gedragsbeïnvloeding

Maar, natuurlijk! Zeggen we niet altijd: ‘formuleer je doelen vanuit kennis, houding én gedrag’? Dan hoort gedragsexpertise zeker in het communicatieplan. Dat is geen nieuws. Het omarmen van ‘irrationaliteit’ is het credo. Verwacht geen logische reactie van de doelgroep. En wíllen staat zeker niet gelijk aan dóen.

En ook al zijn 6 punten eigenlijk al teveel, we wilden je deze nieuwe emotie die we hebben geleerd niet onthouden:

 

6. Zorg er met je films voor dat je ‘Kama muta’ bereikt.

Kama muta? Dat is een gevoel van diep ontroerd of geraakt zijn. Een plotseling gevoel van verbinding, dat fysiologische verschijnselen zoals kippenvel of tranende ogen triggert. Wil je een film maken die mensen écht raakt? Houd je dan aan de volgende verhouding in je film: 90% emotie en 10% informatie! Teveel informatie, is killing voor dat oprechte gevoel dat je wilt opwekken.