Direct naar de inhoud.

Communicatie in de zorg

3 minuten leestijd

Een zonnige dag in de wachtkamer en je bladert door een folder. “Idiopathisch….palpatie….congenitaal? Wat lees ik nou eigenlijk?!”

Communicatie in de zorg moet van hoog niveau zijn en vooral ook begrijpelijk blijven. De zorg is dynamisch, constant in beweging. Denk aan: de transitie naar zelfstandige teams; een grote verandering binnen de zorg.

Er verdwijnen lagen en verantwoordelijkheden worden verplaatst. Het blijven ontwikkelen van communicatie binnen de zorg is daarom zeer belangrijk. Door communicatiestromen in kaart te brengen, is jouw organisatie hier goed op voorbereid. Daar helpen wij je graag bij met de onderstaande tips.

Communicatie in de zorg

De cliënt op de eerste plaats

Gerichte communicatie geeft mensen het gevoel dat ze gehoord worden. Om de cliënt goed te bereiken heb je de juiste communicatiemiddelen nodig. Denk aan folders met begrijpelijke teksten, leesbare en gebruiksvriendelijke websites én heldere filmpjes die voor iedereen te begrijpen zijn. De zorgverlener kan deze middelen gebruiken als ondersteuning om informatie op een persoonlijke manier over te brengen.

Van binnen, naar buiten

Waar kunnen we elkaar helpen met begrijpen? Ingewikkelde informatie omzetten naar begrijpelijke taal helpt hierbij. Als je medewerkers de werkwijze intern goed begrijpen en uitvoeren, dan straalt de organisatie dat ook uit naar buiten. Dit wekt vertrouwen bij cliënten en mensen om hun heen.

De kracht van storytelling

Verhalen wekken vertrouwen. Ze maken je organisatie menselijk. Een cliënt doorloopt verschillende fases tijdens de ‘cliëntreis’. Door de communicatie hierop in te richten, ben je in staat om een ze op het juiste moment te voorzien van content. Denk na over je doelstellingen en richt een strategie in.

Een eerste kennismaking met een organisatie vindt steeds vaker online plaats. Mensen kijken vaak eerst op de website voordat ze contact opnemen. Het is belangrijk om tijdens zo’n kennismaking dezelfde persoonlijkheid en vertrouwd gevoel uit te stralen als tijdens een fysieke afspraak.

Eén manier om dat te doen, is door het verhaal van jouw organisatie door ‘echte’ mensen te laten vertellen. Denk aan medewerkers, (oud)cliënten en stakeholders. Zo benut je de kracht van je eigen storytelling.

Informeren

Het komt vaak voor dat mensen medische informatie niet goed begrijpen of verkeerd interpreteren. Zorgverleners ondersteunen vaak wel bij het vertalen van de medische taal van artsen, maar zelfs dan gaat er vaak alsnog belangrijke informatie verloren.

Organisaties kunnen cliënten en hun omgeving beter informeren. Dat gaat alleen wanneer iedereen weet waar het over gaat. Hier blijven nog wel eens kansen liggen. Communicatie tussen zorgverlener en zorgvrager op microniveau is belangrijk, maar zeker niet het enige niveau waar je aan moet werken.

Op organisatieniveau zijn er middelen als de website, het magazine, de sociale mediakanalen, folders, jaarverslagen en alle vormen van mondelinge communicatie. Deze middelen zijn er om zo goed mogelijk te informeren. Gebruik begrijpelijke taal, om twijfels bij de ontvanger weg te nemen.

Voortdurend versterken

Een boodschap vlekkeloos overbrengen is een kunst. Met een goede strategie kun je dat structureel aanpakken. Dan houdt je daarna een stuk makkelijker de vinger aan de pols.

Deze tips helpen je vast een eind. Kom je er niet uit? Dan helpen wij je graag verder om jouw communicatie in de zorg in te richten. Neem gerust contact met ons op voor een kennismaking.