Direct naar de inhoud.

Creatief schrijven

2 minuten leestijd

Je wilt natuurlijk origineel zijn.
Uitblinken met jouw creatieve tekst zodat je de aandacht van jouw klanten trekt. Maar dat creatiever schrijven, hoe doe je dat? Een logische vraag. Want alleen al na de term ‘creatief schrijven’ zakt de moed je misschien in de schoenen. Maar niet getreurd. Ook jij kunt dit! Wij beloven dat jij na het lezen van deze tips de sterren van de hemel schrijft. En dat jouw teksten het lezen waard zijn.

"Iedereen kan de aandacht van klanten trekken met zelfgeschreven teksten. Ook jij!"


Creatief schrijven

Klaar voor de start? Af!

Stop hier! Begin niet gelijk met rennen. Blijf juist even stilstaan voordat je begint met schrijven. Bedenk wat je wilt vertellen en zet dit op papier. Een tekst gevuld met woorden, woorden en nog meer woorden biedt namelijk weinig ruimte voor creativiteit. Zonde! Als je gelijk begint met typen, kun je zo het overzicht kwijtraken. En dan raakt ook de lezer jou kwijt. Neem daarom de tijd voor het schrijven. Dan neemt de klant ook tijd voor het lezen.

 

Creatief schrijven als een superheld

Als je creatief wilt schrijven heb je lef nodig. Ga van braaf naar gaaf. Een beschaafde tekst schrijven kunnen we allemaal. Jij maakt juist het verschil door beleving te creëren in je tekst. Hoe? Hieronder geven we je drie tips:

#1 Sterk kopje koffie

Begin met een goede kop. De kop bepaalt of jouw klant verder leest of niet. Maak de klant nieuwsgierig. Durf creatief te zijn. Dat is dus een ‘sterk kopje koffie’ in plaats van: ‘trek aandacht met de kop’. Zo maak je jouw klanten benieuwd naar jouw verhaal.

#2 Kletsmajoor

Je praat creatiever dan dat je schrijft. Let er maar eens op. Als we praten zijn onze zinnen korter. We vertellen een verhaal met emotie. Houden de spanning vast. We laten beleidstermen achterwege. We vertellen vanuit ons gevoel. Herken je dit? Creativiteit zit in je! Vertel daarom eerst je verhaal en schrijf het daarna pas. Of neem het op. Wat jij wilt.

#3 MAND.

Je kent het vast wel. Van die lange zinnen gevuld met komma’s.

“Daarom hebben wij in onze organisatie een beleid gemaakt waarin onze visie tot uiting komt, waarmee deze lange zinnen korter gemaakt worden ten behoeve van onze klanten, zodat zij eenvoudig en plezierig onze teksten lezen.”

Ben je er nog? De kans dat jouw klanten na zo’n zin zijn afgehaakt, is groot. Toch maken we ons er allemaal weleens schuldig aan. Maak die zinnen korter dus. Plaats een punt in plaats van een komma. Brei er een punt aan.

Creatieve content schrijven doe je zo

 

Ga jij de uitdaging aan?

Daag jezelf uit en ga aan de slag met de drie tips. En geniet vooral! Want het is een leuk proces. Stoeien met de woorden, met de zinnen. Het kost in het begin misschien wat meer tijd, maar je krijgt er heel veel voor terug. Vanaf nu lezen je klanten met plezier jouw teksten.

 

Hulp nodig met jouw teksten?

Natuurlijk mag je ons ook altijd om advies vragen. Of misschien wil je toch je teksten liever door ons laten schrijven? Geen probleem! Neem dan contact met ons op. Met veel plezier schrijven wij jouw teksten om. Van braaf naar gaaf!