Direct naar de inhoud.

De spelregels van copywriting

1 minuut leestijd

Teksten schrijven – of in jargon ’copywriting’ - is een kunst.
Een kunst waarmee je enorm veel kunt bereiken! Maar hoe schrijf je een goede tekst? Een tekst die jouw lezer graag leest en die past bij het communicatiemiddel waarvoor je schrijft? Het leesgedrag van nu bestaat vooral uit simpelweg scannen. Dus… waarom ellenlange teksten? Bespaar je de moeite en houd het kort en krachtig. We sommen hieronder de belangrijkste tips en spelregels van het tekstschrijven nog even voor je op.   

De spelregels van copywriting

Belangrijke tips en dé spelregels van copywriting

  1. Schrijf fris en modern
  2. Schrijf actief
  3. Schrijf positief
  4. Schrijf zeker van je zaak
  5. Schrijf voor je potentiële klant
  6. Schrijf over de lezer, niet over jezelf

Own your copywriting game

Tip 1: Schrijf fris en modern

Zet op papier wat je zegt. Vergeet ouderwetse termen om zinnen formeler te laten lijken dan ze zijn. Dag: ‘desalniettemin’. Welkom: ’toch’!

Tip 2: Schrijf actief

Ben jij actief, dan zet je de lezer ook op scherp. Dus niet: ‘dan zouden we het eventueel naar u op kunnen sturen’. Maar wel: ‘We sturen het graag naar u op!’.

Tip 3: Schrijf positief

Positieve teksten zorgen voor een positieve blik op de zaak. Schrijf wat je wél biedt en vooral niet wat je niet biedt. Kies niet: ‘Wij zijn gesloten na kantoortijden’. Kies juist: ‘Wij zijn geopend tussen 09.00 en 17.00 uur’.

Tip 4: Schrijf ‘zeker van je zaak’

Door het gebruik van woorden die zekerheid bieden, krijgt de lezer vertrouwen in je. De stap om actie te ondernemen is hierdoor sneller gemaakt. ‘Misschien zou het voor u kunnen werken’ geeft niet echt het idee dat het ook daadwerkelijk voor je gaat werken. Beter is: ‘het werkt, óók voor u’.

Tip 5: Schrijf voor je potentiële klant

Ga je schrijven, hou dan je klant voor ogen. Maak een profiel van je klant en geef hen in gedachten een gezicht en persoonlijkheid. Benoem voordelen voor de klant. Dé mens wil zich verbinden met interessante groepen en sterke merken. Speel erop in; hoe voeg jij waarde toe?

Tip 6: Schrijf over de lezer, niet over jezelf

Schrijf niet wat je kwijt wilt (“Wij hechten waarde aan….”), maar schrijf wat jouw product of dienst de lezer oplevert. Valt er iets te verdienen, winnen of krijgen? Benoem het!

Voeg bovenstaande spelregels en praktische tips toe aan je eigen stijl; pure winst in creativiteit en effect!

Hulp nodig met copywriting?

Neem dan contact op. We denken graag met je mee.