Digitaal toegankelijk: wat is het?
Digitale toegankelijkheid betekent dat websites, software, andere media en applicaties bruikbaar zijn voor iedereen. Ook door mensen met een beperking. De groep die door een beperking moeite heeft met het gebruik van digitale middelen is groot. Zo’n vier miljoen Nederlanders ondervinden problemen met de digitale toegankelijkheid van websites en apps.
Problemen met digitale toegankelijkheid
De meest voorkomende problemen op het gebied van digitale toegankelijkheid zijn:
- motorische beperkingen;
- laaggeletterdheid;
- minder begaafdheid;
- dyslexie;
- kleurenstoornis;
- auditieve beperkingen;
- visuele beperkingen.
Het is daarom belangrijk dat je bij het maken van websites en documenten gebruikmaakt van de 4 principes van digitale toegankelijheid. Op die manier krijgt iedereen de kans om gebruik te maken van de digitale informatie en dienstverlening.
4 principes van digitale toegankelijkheid
Een toegankelijke website of document is voor iedereen:
- Waarneembaar
- Bedienbaar
- Begrijpelijk
- Robuust
Waar gaat het vaak fout?
Er zijn veel voorbeelden te bedenken die laten zien waar het fout gaat in online toegankelijkheid. Neem bijvoorbeeld een website waarop een witte tekst op een gele achtergrond wordt aangeboden. Dit is voor een slechtziende onleesbaar. Probeer het zelf maar eens met het voorbeeld hieronder:
Kun jij dit nog steeds goed lezen? Wij ook niet…
Wat heb jij ervan kunnen maken? Helaas wij ook niet zoveel. Een ander voorbeeld kan het ontbreken van ondertiteling in een video op een website zijn. Iemand met een gehoorbeperking kan daardoor niet alles volgen en begrijpen, terwijl deze persoon dit wel heel graag zou willen. Hetzelfde geldt voor het lezen van een pdf door een laaggeletterd of dyslectisch iemand. Een brochure kan zo opgemaakt worden dat alle informatie door een voorleesprogramma in de goede volgorde wordt voorgelezen, dit is lang niet altijd het geval.
Via onderstaande link kun je zelf ervaren hoe het is om iets online te bestellen wanneer je bijna niets kunt zien. Dat valt nog niet mee! https://www.bestellenin60tellen.nl
Hoe zorgen we voor digitale toegankelijkheid?
Gelukkig bestaan er hulpmiddelen en programma’s die kunnen helpen om de informatie toegankelijk te maken. Toch is het nog geen vanzelfsprekendheid dat deze hulpmiddelen snappen wat er moet gebeuren. Bij het toegankelijk maken van bijvoorbeeld pdf’s zijn een aantal aandachtspunten belangrijk:
- Structuur
- Links
- Kleurcontrast en kleurgebruik
- Leesvolgorde
Als we vanaf het begin gaan nadenken over online toegankelijkheid, kan er direct geschakeld worden bij de invulling van webpagina’s en pdf’s.
Structuur
Worden er koppen gebruikt waardoor verschillende paragrafen van elkaar worden gescheiden? Is een tekst opgedeeld in paragrafen? Komen er lijsten voor in de inhoud?
Links
Bij het gebruik van links moet het duidelijk zijn dat dit leesbaar is en herkend wordt als een link.
Kleurcontrast en kleurgebruik
Kijk nog eens naar het voorbeeld hierboven. Kleurgebruik heeft effect op de leesbaarheid van tekst. Het is belangrijk dat hierop gelet wordt.
Leesvolgorde
Een hulpmiddel moet weten in welke volgorde een pagina met meerdere kolommen bijvoorbeeld gelezen moet worden.
Wet digitale overheid
Inmiddels zijn alle (Rijks-)overheidswebsites, intranetten, extranetten en apps bij wet verplicht om te voldoen aan WCAG 2.1, niveau AA en moeten een toegankelijkheidsverklaring kunnen aanbieden. In de verklaring staat in hoeverre een website voldoet aan alle eisen en de instantie maatregelen neemt om digitale toegankelijkheid te kunnen borgen.
Op zoek naar een (Puur)idee?
Wil jij ook aan de slag met de online toegankelijkheid van jouw website en/of pdf’s en kun je onze hulp goed gebruiken? Misschien loop je vast of loop je over van ideeën. Wil je graag tegen iemand aanpraten of samen brainstormen? Wij helpen je graag om je gedachten te ordenen! Met een duidelijke strategie en design laten we jouw merk meer bereiken. Neem contact met ons op!