Het verschil tussen user experience design en usability
Waar het bij usability gaat om functionaliteit, gaat het er bij UX-design ook om dat mensen zich vertrouwd voelen met je product. In UX-design zijn er 7 aspecten van belang. Een product moet waardevol, bruikbaar, nuttig, vindbaar, aantrekkelijk, geloofwaardig en toegankelijk zijn. Het is bij UX-design zelfs belangrijker dat het product waardevol is, dan dat het bruikbaar is; al staat bruikbaarheid wel hoog in de lijst.
De gebruiksvriendelijkheid testen van jouw website?
Nu websites steeds vaker worden ingezet als verkoopkanaal, is UX niet meer weg te denken bij het ontwerp en de ontwikkeling. We hebben 10 vragen op een rij gezet waarmee je direct kunt testen hoe gebruiksvriendelijk jouw website is. Ga er dus eens voor zitten en bekijk je website door de ogen van de bezoeker:
- Is direct duidelijk wat voor website het is?
- Is het logo aanklikbaar en linkt deze naar de homepage?
- Is de menustructuur logisch opgebouwd?
- Is alle informatie binnen enkele kliks bereikbaar?
- Is de informatie up-to-date?
- Kloppen en functioneren alle links?
- Kan er gemakkelijk contact opgenomen worden?
- Staan er tussenkopjes in de teksten?
- Passen de afbeeldingen bij de teksten?
- Is de website goed leesbaar op tablet en mobiel?
Testen, testen en nog eens testen
Er is altijd ruimte voor verbetering. Ga er daarom eens per half jaar rustig voor zitten of laat iemand binnen jouw doelgroep beoordelen of alle informatie te vinden is en of de ’toptaken’ goed uit te voeren zijn. Een toptaak is de belangrijkste taak die jij jouw doelgroep wilt laten uitvoeren op een webpagina. Op een contactpagina is dit bijvoorbeeld contact opnemen. Op een betaalpagina in een webshop is dit betalen.
Een gebruiksvriendelijke website ontwikkelen
Hoe ga je aan de slag met UX-design als je je website wilt verbeteren of een nieuwe website wilt bouwen? Start met het doen van onderzoek onder jouw doelgroep. Houd bijvoorbeeld een interview met je doelgroep om er achter te komen welke informatie ze zoeken of welke acties ze willen uitvoeren en vergeet daarbij niet dat niemand hetzelfde is. Test je website daarom bij meerdere personen uit je doelgroep. In ons volgende blog vertellen we meer over de vier verschillende types online bezoekers.
Op zoek naar een (Puur)idee?
De mogelijkheden zijn eindeloos. Met jouw dromen of ideeën. Misschien loop je vast of loop je over van creativiteit. Wil je graag tegen iemand aanpraten of samen brainstormen? Wij helpen je graag om je gedachten te ordenen en meer te bereiken! Neem contact met ons op!