Direct naar de inhoud.

Een optimale gebruikerservaring met UX-design!

2 minuten leestijd

Ga voor een goed gevoel.
UX-design? We kunnen ons voorstellen dat dit de nodige vraagtekens bij je oproept. Het staat voor ‘user experience design’ en zonder dat je het door hebt, heb je hier vaak mee te maken. Overal ter wereld zijn UX-designers bezig om de gebruiksvriendelijkheid van producten te optimaliseren. Allemaal om ervoor te zorgen dat gebruikers een goed gevoel overhouden aan het gebruik van een product, oftewel: de gebruikerservaring.

“Houd een interview met jouw doelgroep om er achter te komen welke informatie ze zoeken.”
Yvonne

Yvonne
Grafisch vormgever

Een optimale gebruikerservaring met UX-design!

Het verschil tussen user experience design en usability

Waar het bij usability gaat om functionaliteit, gaat het er bij UX-design ook om dat mensen zich vertrouwd voelen met je product. In UX-design zijn er 7 aspecten van belang. Een product moet waardevol, bruikbaar, nuttig, vindbaar, aantrekkelijk, geloofwaardig en toegankelijk zijn. Het is bij UX-design zelfs belangrijker dat het product waardevol is, dan dat het bruikbaar is; al staat bruikbaarheid wel hoog in de lijst.

De gebruiksvriendelijkheid testen van jouw website?

Nu websites steeds vaker worden ingezet als verkoopkanaal, is UX niet meer weg te denken bij het ontwerp en de ontwikkeling. We hebben 10 vragen op een rij gezet waarmee je direct kunt testen hoe gebruiksvriendelijk jouw website is. Ga er dus eens voor zitten en bekijk je website door de ogen van de bezoeker:

  1. Is direct duidelijk wat voor website het is?
  2. Is het logo aanklikbaar en linkt deze naar de homepage?
  3. Is de menustructuur logisch opgebouwd?
  4. Is alle informatie binnen enkele kliks bereikbaar?
  5. Is de informatie up-to-date?
  6. Kloppen en functioneren alle links?
  7. Kan er gemakkelijk contact opgenomen worden?
  8. Staan er tussenkopjes in de teksten?
  9. Passen de afbeeldingen bij de teksten?
  10. Is de website goed leesbaar op tablet en mobiel?

Testen, testen en nog eens testen

Er is altijd ruimte voor verbetering. Ga er daarom eens per half jaar rustig voor zitten of laat iemand binnen jouw doelgroep beoordelen of alle informatie te vinden is en of de ’toptaken’ goed uit te voeren zijn. Een toptaak is de belangrijkste taak die jij jouw doelgroep wilt laten uitvoeren op een webpagina. Op een contactpagina is dit bijvoorbeeld contact opnemen. Op een betaalpagina in een webshop is dit betalen.

Een gebruiksvriendelijke website ontwikkelen

Hoe ga je aan de slag met UX-design als je je website wilt verbeteren of een nieuwe website wilt bouwen? Start met het doen van onderzoek onder jouw doelgroep. Houd bijvoorbeeld een interview met je doelgroep om er achter te komen welke informatie ze zoeken of welke acties ze willen uitvoeren en vergeet daarbij niet dat niemand hetzelfde is. Test je website daarom bij meerdere personen uit je doelgroep. In ons volgende blog vertellen we meer over de vier verschillende types online bezoekers.

Op zoek naar een (Puur)idee?

De mogelijkheden zijn eindeloos. Met jouw dromen of ideeën. Misschien loop je vast of loop je over van creativiteit. Wil je graag tegen iemand aanpraten of samen brainstormen? Wij helpen je graag om je gedachten te ordenen en meer te bereiken! Neem contact met ons op!