Direct naar de inhoud.

Gebruikersonderzoek op afstand

1 minuut leestijd

Is jouw website succesvol? Wordt deze als positief ervaren en worden de doelen bereikt? Er zijn verschillende manieren om dat te onderzoeken. Eén van die manieren om dat te doen is door het uitvoeren van een gebruikersonderzoek. Een dergelijk onderzoek kost wel wat tijd, maar levert ook veel op. De informatie die je hieruit haalt, kun je gebruiken voor het verbeteren van jouw website. We vertellen je graag hoe het werkt, aan de hand van een gebruikersonderzoek op afstand.

"Wat doet een bezoeker wanneer hij zich op de website bevindt? Wat zijn de acties van een deelnemer tijdens een bepaald scenario? Daar willen we graag achter komen."
Yan

Yan
Grafisch vormgever

Gebruikersonderzoek op afstand

Waar begin je?

Voordat we beginnen met het digitale gebruikersonderzoek, moeten we een aantal vragen beantwoorden:

  • Wat zijn de doelen van de website?
  • Een website is taakgericht. Worden alle taken op de website dan ook uitgevoerd zoals bedoeld?
  • Voor wie is de website eigenlijk bedoeld?
  • Weet die doelgroep hoe alle functies van de website werken?

Bij een gebruikersonderzoek op afstand voert een deelnemer een aantal taken uit op een website, die wij als onderzoekers met een communicatieprogramma kunnen observeren. dan kun je denken aan meekijken met bijvoorbeeld Microsoft Teams of Zoom. Terwijl we dat doen, stellen we vragen en begeleiden we de deelnemer.

 

Waarom een gebruikersonderzoek?

Wat doet een bezoeker wanneer hij zich op de website bevindt? Wat zijn de acties van een deelnemer tijdens een bepaald scenario? Dat is waar we graag achter willen komen. Zo kunnen we zien of een website wel echt zo gebruiksvriendelijk is als dat we denken en of hij de juiste doelgerichte informatie bevat. Als je daar duidelijkheid over hebt, dan weet je waar je verbeteringen kunt aanbrengen. Heb je de boel op orde? Dan gaan bezoekers veel sneller over tot actie.

 

Voordelen van een gebruikersonderzoek op afstand

Een onderzoek op afstand heeft een aantal grote voordelen:

  • Je ziet waar gebruikers tegenaan lopen;
  • Het geeft je de mogelijkheid om doelgericht verbeteringen aan te brengen;
  • Je krijgt informatie over ontbrekende onderdelen op de website;
  • Het is snel uit te voeren;
  • Deelnemer en onderzoeker hoeven niet bij elkaar in de buurt te zijn;
  • Het geeft overzicht voor de onderzoeker, omdat hij meekijkt op het scherm van de gebruiker.

 

Wat levert een gebruikersonderzoek op?

Omdat je letterlijk meekijkt met de doelgroep, kun je ook doelgericht informatie verzamelen. Je ziet de website en het gebruik daarvan door de ogen van de gebruikers. Dat kan waardevolle input opleveren, die we kunnen gebruiken om de website nóg beter af te stemmen op jouw doelen en ambities. Heb je de sterke en zwakke punten van de website in kaart gebracht? Dan kun je direct aan de slag. De kleinste verbeteringen kunnen vaak al het grootste verschil maken.

Benieuwd naar de prestaties van jouw website? We voeren graag een onderzoek uit om het beste naar boven te halen. Neem contact op en bereik meer!