Verplaatsen in de doelgroep
Het schrijven van een goede tekst begint volgens Nick bij de doelgroep: “Zij lezen het verhaal en moeten begrijpen wat je schrijft. Ik verplaats me altijd, bewust of onbewust, in de doelgroep waarvoor ik schrijf. Op die manier kan ik het verhaal laten aansluiten bij hun interesses en behoeften.”
Naast weten wie de lezers zijn, is het van belang om de klant te leren kennen. “De klant komt vaak met een idee, om een bepaald doel te bereiken. Wij verrassen ze graag met een creatieve en doeltreffende invulling. Door met klanten in gesprek te gaan wil ik ze leren kennen, zodat ik de juiste tone of voice kan vangen die past bij de klant.” Daarvoor stelt Nick de juiste vragen, luistert hij en gaat hij op zoek naar de vraag achter de vraag. “Uiteindelijk wil je iets neerzetten waarvan de klant zegt ‘Dit is precies wat ik bedoelde’”.
Van interview naar artikel
“Of het nu om het hele proces rondom een merkstrategie gaat, teksten op B1-niveau of een gedicht; samen met de klant komen we tot een verhaal om hun doel te bereiken. Dat ik daarbij mijn creativiteit kan gebruiken geeft me energie”, vertelt Nick. “Taal is gewoon geweldig. Wat je ook wilt, je kunt er elke kant mee op.”
Dat onze copywriter energie krijgt van zijn werk is bijvoorbeeld te zien aan de interviews die hij doet voor vakantieresort Hof van Saksen. “Voor hun gasten brengen ze een eigen magazine uit: ‘Sereen’. Een groot deel van de artikelen die daarin staan, schrijf ik. Daarvoor interview ik de mensen van Hof van Saksen over hun werk, schrijf ik over de aanwezige faciliteiten en praat ik met gasten over hun verblijf.”
Uitgebalanceerde schrijfstijl
De verschillen in schrijfstijlen zijn volgens Nick goed zichtbaar: “Gasten van Hof van Saksen willen in de watten gelegd worden. Ze komen om te ontspannen en te genieten. Schrijf ik een artikel over één van de restaurants op het resort, dan probeer ik de sfeer van die plek in het verhaal te vangen. Als ik voor een scholengemeenschap schrijf, dan kies ik voor kortere teksten. Met een directe boodschap om hun doelgroep, leerlingen en ouders, aan te spreken.”
Het is dus belangrijk om de schrijfstijl aan te passen aan de doelgroep. Die moet centraal staan voor het schrijven van een krachtig stuk. Daarnaast is het belangrijk om goed te luisteren naar de klant, ze te leren kennen en begrijpen wat hun wensen zijn. Tot slot heeft Nick nog een belangrijk advies: “Maak teksten vooral niet te lang. Schrijf korte alinea’s, met genoeg witregels ertussen. Dat maakt het stuk prettig om te lezen.”
Wil jij jouw doelgroep ook aanspreken met pakkende teksten? Of wil je interviews laten afnemen? Neem gerust contact op. Wij staan voor je klaar.