Direct naar de inhoud.

Breng het event bij je publiek

4 minuten leestijd

Events organiseren, daar worden we enthousiast van. 

Maar hoe doe je dat op een corona-verantwoorde manier? Evenementen zijn weer toegestaan. Alleen is er nu een strakker plan voor nodig. Virtuele events zijn het afgelopen jaar flink gegroeid in populariteit. En met goede reden!  

"Er gaat niets boven evenementen"


Breng het event bij je publiek

Start goed! Bepaal eerst je doel

Voordat je lukraak een event type uitkiest, ga eens na wat je doel voor het event is. Waar is je doelgroep het beste te bereiken? Ga je kennis delen? Dan is een webinar geschikt. Wil je juist echt sfeer laten proeven? Kies dan voor een compleet virtuele event ervaring. Liever fysiek? Kies dan voor een hybride vorm waarbij een deel van het publiek aanwezig is en de rest via een livestream meekijkt. We leggen je kort iedere vorm uit: 

1. Organiseer een webinar

Ze popten een jaar geleden massaal uit de grond; webinars. Een ideale vervanging voor evenementen. Bij een webinar geef je als het ware online een presentatie over een specifiek onderwerp. Deelnemers melden zich vooraf aan voor je webinar en volgen de presentatie met hun eigen device. Ze kunnen jou zien en met je praten via de chat. Zo kun je zowel je boodschap overbrengen naar je publiek en de interactie aangaan.  Tip: zorg er voor dat je webinar niet te lang duurt. Het is lastig om je lang te focussen op een beeldscherm. Hou het kort. Maximaal een uur. 

Ook wij hebben ons eraan gewaagd! We organiseerden vorig jaar een reeks van tien webinars. En het werkt. Een webinar is een mooi platform om je kennis met de doelgroep te delen. 

2. Combineer offline en online in een hybride event

Fysieke events zijn weer toegestaan. Wil je dat graag met een kleinere groep doen? Dan kies je voor een hybride event. Een hybride event is een offline evenement dat online live wordt gedeeld. Zo zorg je op verschillende manieren voor betrokkenheid en interactie van de doelgroep bij het event.

Zo organiseerden we dit jaar de open dagen op middelbare scholen CS Vincent van Gogh, Dollard College en Ubbo Emmius digitaal. Door de coronamaatregelen was een open dag op locatie niet mogelijk. Om groep 8-leerlingen en hun ouders of verzorgers toch kennis te laten maken met het scholingsaanbod, kozen we voor online. Tijdens de online open dagen konden de bezoekers verschillende digitale klaslokalen (break-outs) bezoeken om voorlichting te krijgen, sfeer te proeven en leuke activiteiten te volgen.

3. Een interactieve virtuele event ervaring

Wil je helemaal out-of-the-box denken en een hele toffe online-ervaring neerzetten? Ga dan voor een compleet interactieve en virtuele opzet. Dit klinkt vrij next level, maar hiermee zet je als geen ander een sfeer neer. Je kunt bij een virtueel event meerdere presentaties, opdrachten, virtuele to-do’s, spellen, filmpjes en alles daartussen naast elkaar laten lopen. Leg per ‘ruimte’ een opzet vast voor de overzichtelijkheid. Je ontwerpt een complete 3D-omgeving. Net echt!

Voor CS Vincent van Gogh hebben we voor alle medewerkers zo’n online event georganiseerd. In overleg hebben we de focus op interactie gelegd. Het was voor de medewerkers lastiger om elkaar net zo veel te spreken als eerder. Tijdens de digitale bijeenkomst gingen kleine groepen in break-out sessies met elkaar in gesprek over allerlei stellingen. Leuke interacties! Om óók de sfeer goed neer te zetten, is met een partner een virtuele omgeving ontworpen. Zo was iedereen toch weer een beetje samen in het klaslokaal.

De voordelen van een online event op een rijtje

Er gaat niets boven een fysiek evenement. Een online event heeft echter ook na de pandemie grote voordelen. Hier komen ze: 

  • Een lagere drempel dan bij het bijwonen van een fysieke bijeenkomst.
  • De tijd is duidelijk afgebakend en je kunt gemakkelijk deelnemen vanuit je eigen huis (of iedere andere plek). Zo bereik je een groter publiek.
  • Je kunt je onderscheiden als expert op het onderwerp waarover je event gaat.
  • Een digitaal event wordt (bijna altijd) opgenomen, daardoor kun je het ook na die tijd nog delen op social media en website.
  • Ook kun je delen uit het event losknippen en als losse video’s gebruiken en inzetten.
  • Je kunt bij een online event een duidelijke opvolging geven door alle gegevens die je hebt verzameld.
  • Het is duurzaam. Zo draag je bij aan het milieu doordat mensen niet op pad hoeven.

 

Op zoek naar een (Puur)idee?
De mogelijkheden zijn eindeloos. Met jouw dromen of ideeën. Misschien loop je vast of loop je over van creativiteit. Wil je graag tegen iemand aanpraten of samen brainstormen? Wij helpen je graag om je gedachten te ordenen en meer te bereiken!

Neem contact met ons op!

Download

De checklist om je evenement aan te kondigen

De checklist die je niet mag missen!

Download checklist
*