Direct naar de inhoud.
Nieuwe strategie en huisstijlNieuwe strategie en huisstijl

Nieuwe strategie en huisstijl

Gemeente Meppel biedt dienstverlening met een menselijke maat. Samen met inwoners, ondernemers en instellingen zien ze kansen, creëren ze ruimte om te ondernemen en stimuleren ze samenwerking. Daarbij is de gemeente als overheid wendbaar en tegelijkertijd koersvast. Een betrouwbare en transparante organisatie, die volledig in dienst staat van haar samenleving.

Deze visie op dienstverlening wil de gemeente ook naar buiten uitstralen. Gemeente Meppel wil bovendien alle informatie goed toegankelijk en duurzaam overbrengen aan deze doelgroepen. Dit alles is inspiratie geweest voor de nieuwe visuele identiteit. Inclusief huisstijl, beeldmerk en middelen.

Inspiratie voor de visuele identiteit

Wat past bij Gemeente Meppel en de uitstraling die ze zoeken? Daarvoor hebben we verder gekeken dan het overheidsorgaan en de organisatie. En zijn we gestart met een gezamenlijke strategische sessie. Kenmerkend voor de gemeente zijn haar inwoners, ondernemers en instellingen die zelfverzekerd en met trots een actieve bijdrage leveren aan de samenleving.

Ondernemen zit in het DNA. Van de mensen, de stad en de hele gemeente. Met haar karakteristieke centrum, rijke historie en gastvrije mensen is Meppel een middelpunt in de regio. Dit alles is inspiratie geweest voor de nieuwe visuele identiteit. Waarmee de rol van Gemeente Meppel in een dynamische regio wordt onderstreept én de herkenbaarheid wordt vergroot.

Een nieuw logo, een nieuwe huisstijl

Gemeente Meppel werkt als organisatie samen met haar partners. Voorheen werd er alleen gecommuniceerd als “Meppel”. Om duidelijkheid te creëren over het feit dat het om een gemeentelijke organisatie gaat, is “Gemeente” toegevoegd aan het woordmerk. Het woordmerk ‘Gemeente Meppel’ en het beeldmerk vormen samen een eenheid. Gemeente Meppel werkt met lef aan haar doelen. En toont, naast durf, focus op de toekomst. Ze hebben een open houding voor initiatieven en innovatie. Gemeente Meppel staat voor betrouwbaar partnerschap met inwoners, ondernemers en instellingen.

Het gemeentewapen is gebruikt als inspiratiebron voor het beeldmerk. De drie donkere blokken in het wapen stellen veenblokken voor en symboliseren de handel waar Meppel bekend om staat. Met dit in het achterhoofd is het beeldmerk ontstaan, in lijn met de letter ‘M’. Aan de rechterkant is het beeldmerk gedeeltelijk open, omdat Gemeente Meppel met belanghebbenden samen naar iets toe werkt. Want alleen mét inwoners, ondernemers en instellingen is Gemeente Meppel compleet.

Eén lijn in huisstijl en mediaontwerp

De schuine lijnen uit het beeldmerk komen ook terug in de typografie van het woordmerk. Zo vormen het beeldmerk en het woordmerk een echte eenheid. Door voldoende ruimte tussen de letters te houden, wordt er rekening gehouden met mensen die dyslexie hebben en de digitale toegankelijkheid.

De stijl hebben we ook doorgevoerd in de middelen die we hebben ontworpen. Hiervoor zijn duidelijke richtlijnen opgesteld, zodat de organisatie zelf consistent de huisstijl kan blijven toepassen. Van LinkedIn-post tot reel op Instagram en van e-mailnieuwsbrief tot informatiefolder.

Kleurgebruik en digitale toegankelijkheid

De hoofdkleur is ook afgeleid van het gemeentewapen. Donkeroranje staat daarnaast voor een weerspiegeling van trots, betrouwbaarheid en het straalt lef uit richting de toekomst. Daarnaast is het een warme, enthousiaste en vitale kleur; die onmiddellijk de aandacht trekt. Als steunkleur is er gekozen voor een unieke kleur blauwgroen. Blauw voor water, spoor en wegen; en groen voor bomen, parken en de drie natuurgebieden die de gemeente omringen.

Digitale toegankelijkheid is een belangrijk aspect bij het maken van een kleurkeuze. Nederlandse overheden en instellingen in de publieke sector zijn zelfs wettelijk verplicht om actief om te gaan met digitale toegankelijkheid. Voor het kleurgebruik zijn de AA-status van de WCAG-richtlijnen van de Rijksoverheid gehanteerd. Deze richtlijnen moeten ervoor zorgen dat digitale media makkelijk gebruikt kunnen worden door iedereen.

"Een nieuwe huisstijl zet je niet zomaar neer. Het vraagt strategisch denken, creatieve uitbarstingen, legostenen verzetten, kleur bekennen, wat heen en weer geschommel, een keer glijden van de glijbaan, en dat alles volgens wet- en regelgeving. Bij wie kun je hiervoor terecht? Juist, bij Puuridee! Wat hebben jullie een top huisstijl voor ons neergezet!"
Marjolein Doornwaard

Marjolein Doornwaard
Medewerker communicatie & dienstverlening bij gemeente Meppel

Een helder werkgeversprofiel

Om de nieuwe visuele identiteit onder medewerkers te laten landen kwamen we met een interne campagne. Sinds de lancering van de nieuwe stijl werken we samen met Gemeente Meppel volop aan een optimale implementatie van de nieuwe stijl. Daarnaast werken we ook aan een duurzame arbeidsmarktcampagne, om nieuwe medewerkers te trekken en bestaande collega’s te boeien en te binden.

Als onderdeel van deze campagne hebben we onder andere een helder werkgeversprofiel ontwikkeld, waarmee de organisatie laat zien waarom het interessant is om te solliciteren. Om deze campagne te laden hebben we medewerkers van verschillende afdelingen gefotografeerd op kenmerkende locatie door heel de gemeente.

Wil jouw gemeente of organisatie ook aan de slag met een duidelijke strategie, frisse huisstijl of pakkende campagne? Neem contact op! We denken graag met je mee.