De gemeenten Vlagtwedde en Bellingwedde zijn als gevolg van een gemeentelijke herindeling samen verdergegaan als Gemeente Westerwolde. Met de oprichting van deze nieuwe gemeente is een nieuw gemeentewapen verleend bij Koninklijk Besluit. Dit wapen heeft een belangrijke plek in de huisstijl van Westerwolde. Het wordt gebruikt voor formele doeleinden, zoals op oorkondes, aktes en officiële correspondentie. Exclusief en spaarzaam. De wens was om daarnaast een logo en huisstijl te laten ontwikkelen dat de gemeente krachtig en herkenbaar neerzet richting alle stakeholders. Een logo dat de belofte van de nieuwe gemeente Westerwolde uitdraagt en waarin vertrouwde elementen van de gemeenten Vlagtwedde en Bellingwedde terugkomen.
Als creatief bureau voor strategie en design zijn wij de uitdaging aangegaan om een concept te ontwikkelen dat het lef, de vooruitstrevendheid en de veelkleurigheid van de nieuwe gemeente weerspiegelt en tegelijkertijd de achtergrond van beide gemeenten in ere houdt. Door zelf de gemeente in te gaan en te spreken met bewoners en lokale inwoners hebben we een beeld gekregen van de mentaliteit. De gemeente telt elf kernen en ruim 80 dorpen en gehuchten in het oosten van de Provincie Groningen. Het gebied kenmerkt zich door de Mussel Aa, de Ruiten Aa en de Westerwoldse Aa. Het fraaie en weidse landschap kent mooie vergezichten en rustieke waterlopen.
Westerwolde heeft een rijke geschiedenis. In de vestingdorpen Oudeschans en Bourtange is dit direct tastbaar. Ook de Burcht in Wedde en het klooster in Ter Apel zijn stille getuigen van een indrukwekkende historie. Met de fusie van de gemeenten Vlagtwedde en Bellingwedde is de oorspronkelijke regio Westerwolde weer vrijwel helemaal compleet. Door foto’s te maken van de omgeving en in gesprek te gaan met de inwoners hebben we een basis gecreëerd voor het kleurgebruik, de tone-of-image en de tone-of-voice. In twee pitchrondes hebben we ons creatieve concept getoond en toegelicht.
Het creatieve concept is uitgewerkt in een logo, slogan, tone-of-voice, tone-of-image en diverse huisstijldragers. De slogan die we hebben ontwikkeld, verwijst naar de stroming van de Ruiten Aa; het water voert je mee. Ook voert Westerwolde je mee van verleden naar heden. Het verwijst dus ook naar het verloop van tijd. De slogan is actief geformuleerd om te benadrukken dat Westerwolde assertief en ondernemend is, mensen actief in beweging zet, samenwerking aanmoedigt.
Het logo bestaat uit een beeldmerk en een woordmerk. De ruiten in het beeldmerk verwijzen naar de Ruiten Aa, het water dat Westerwolde verbindt van zuid naar noord. Tussen de ruiten zit een zandloper verstopt die verwijst naar ‘festina lente’ van Cittaslow. De naar beneden gerichte triangel verwijst naar de ligging van Westerwolde. De afgeronde hoeken verwijzen naar de karakteristieke meanders van de Ruiten Aa. In het totaalbeeld herken je de kavels, die een centrale rol speelden in de vorming van het landschap. Daarnaast is hierin ook de W van Westerwolde te herkennen.
Naast de vormen vertellen ook de kleuren het verhaal van Westerwolde. Het groen en blauw (afkomstig uit het logo van voormalig gemeente Vlagtwedde) staat voor natuur en ruimte. Eeuwenoude bossen en langgerekte weilanden bepalen de kleur van de regio. De lucht en de wateren weerspiegelen de ruimtelijkheid. Het rood en oranje (afkomstig uit het logo van voormalig gemeente Bellingwedde) verbeelden historie en cultureel erfgoed. De Groninger baksteen, de ophaalbrug in vesting Bourtange; rood zit in het bloed van de streek. Het historische goud in het oranje is een verwijzing naar het wapen en de lange geschiedenis van Westerwolde. Alle kleuren komen in het centrum van het beeldmerk samen in de kleur paars, die staat voor verbinding. De ronde vormen komen terug in het woordmerk, wat zorgt voor verbinding. In de positionering van de letters komen dezelfde schuine lijnen terug als in het beeldmerk. De ronde vormen in het lettertype zorgen voor een benaderbare uitstraling. Alles is in kapitalen geschreven, wat de trots van Westerwolde weerspiegelt.
Om de nieuwe huisstijl officieel te overhandigen aan de betrokken werkgroep en gemeenteraad hebben we een boek gemaakt met een mooie harde kaft als naslagwerk. In een animatie wordt het verhaal van het logo verteld aan het publiek.
Richtje Rakers
Communicatieadviseur Gemeente Westerwolde
We hebben de gehele huisstijl verder uitgewerkt en alle huisstijldragers en communicatiemiddelen vormgegeven in de nieuwe huisstijl. Dankzij het vaststellen van de juiste tone-of-image en tone-of-voice hebben we een consistente doorvertaling gemaakt naar brochures, video’s en andere communicatie-uitingen.
Een nieuwe huisstijl gaat pas leven als het ook gedragen wordt. Hierin lag een belangrijke rol voor de medewerkers. Om draagvlak te creëren hebben we ook meegedacht over de interne communicatie. Gebaseerd op het logo is een interne campagne ontwikkeld onder de noemer ‘Hart voor Westerwolde’ met filmpjes en vlogs waarin uitleg wordt gegeven over het logo en de waarden en doelen van de nieuwe gemeente.