Gemeente Borger-Odoorn vroeg Puuridee of wij een campagneplan konden maken om de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen onder 18 tot 22-jarigen in de gemeente te bevorderen. Daar kunnen we zeker bij helpen!
De 18 tot 22-jarigen hebben nog nooit gestemd óf alleen gestemd tijdens landelijke verkiezingen. Eén van de punten in het campagneplan was daarom dat we ervoor moeten zorgen dat de doelgroep het belang van stemmen inziet. Het belang om te stemmen voor de eigen leefomgeving: jij woont er en jij hebt er invloed op. Ga stemmen: jij bent aan zet!
De strategie is de basis, dus we hebben eerst op papier gezet wat we nu eigenlijk willen bereiken. Naast het creëren van het bewustzijn dat stemmen belangrijk is, wilden we ook hun interesse vergroten in onderwerpen van de politieke programma’s én de maatschappelijke betrokkenheid van jongeren bij hun leefomgeving vergroten. Het uiteindelijke doel was natuurlijk het vergroten van de opkomst van jongeren bij de gemeenteraadsverkiezingen. Daarom hebben we ook praktische informatie gedeeld; hoe werkt dat eigenlijk, dat stemmen?
Om aan te sluiten bij de leefwereld van de jongeren, is een campagnestijl opgezet. De kernboodschap is ‘Jij bent aan zet!’. Er wordt veel gebruik gemaakt van foto’s rondom thema’s die voor jongeren herkenbaar en interessant zijn. De stijl van de campagne had als uitgangspunt de huisstijl van Gemeente Borger-Odoorn, maar vertaald naar een jongere doelgroep. Dit hebben we gedaan door gebruik te maken van ‘swipen’ en een mix van illustraties en foto’s. Een eigen, unieke stijl. Interactief, energiek en met een beetje humor!
Peter Beukers
Communicatieadviseur
De gemeente regelt zelf al veel: de StemWijzer, de Gemeentepagina in de krant, Stembureaus en veel informatie op de website van de Gemeente Borger-Odoorn. Ook krijgen alle inwoners een stempas en een kandidatenlijst. Speciaal voor de jongeren hebben wij een campagne opgezet die bestond uit de volgende communicatiemiddelen: een uitnodigingskaart, een animatievideo, een speciale website met alle informatie, een advertentie in de krant, selfie-posters voor de stembureaus en een aantal social-media posts die verspreid worden door de jongerenraad van de gemeente.