Theater over de Noord heeft iets moois in petto: een indrukwekkend locatietheater op het landgoed Mellemaheerd. Deze bijzondere voorstelling verdiende een sterke, nieuwe campagnestijl. Die kans grepen we met beide handen aan en zo ontstond de campagne voor 'Over de Grens'.
‘Over de Grens’ is een indrukwekkend verhaal over het verzet in de Oost-Groningse regio tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het stuk is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal.
Over de Grens is de indrukwekkende geschiedenis van het verzet in de Oost-Groningse regio tussen 1940 en 1945 en is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal van Johan Frye. Twee jonge kinderen worden als evacué uit Amsterdam in 1944/1945 op de Oost-Groninger boerderij van Jan Kolder, vlak bij de Duitse grens ondergebracht. De kinderen zien op de boerderij dingen die zij eigenlijk niet hadden mogen zien… vluchtelingen verborgen in het stro, het geheim van een jonge Joodse onderduikster, de mysterieuze bijeenkomsten van het verzet bij de boer thuis…
De indrukwekkende persoonlijkheid van de boer met als levensmotto ‘Aander lu bin ook lu’ staat centraal in deze voorstelling. ‘Aander lu bin ook lu’ was een gevleugeld begrip voor de zwijgzame boer en anderen in Oost-Groningen: op de boerderijen waar onderduikers terecht kwamen werd geen onderscheid gemaakt tussen afkomst, politiek, cultuur of land.
Wie hulp nodig had, werd geholpen.
Mysterieus, intrigerend en met een vleugje vriendelijkheid. Zo zijn de drie hoofdrolspelers te zien op de uitingen. We hebben ze laten fotograferen op een zwarte achtergrond waardoor het gezicht goed naar voren komt. Daaroverheen hebben we een oranje projectie geplaatst. Zo vertellen de gezichten ieder voor zich een deel van hun eigen verhaal.
Bij ‘Over de Grens’ hoort een diverse mediamix. Er zijn posters, advertenties (offline en online), social media posts en roll-up banners gemaakt. Om telkens een nieuwe dimensie te laten zien, wisselt het gezicht van de acteur in de uitingen.
De campagne start in Noord-Nederland. Daarbij gebruiken we diverse kanalen om de doelgroepen te bereiken. Vervolgens breiden we de campagne uit naar landelijk bereik.
Voor het wekken van de aandacht en interesse voor de voorstelling doelen we op de ‘fanbase’ van vorige voorstellingen. Sponsoren en vrijwilligers treden op als ambassadeur. We bereiken hen via e-mailmarketing en social media content.
We werken samen met Mediahuis Noord aan een programmakrant, advertenties in huis-aan-huisbladen, Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en online marketing.
Voor de verkoop van de tickets speelt de website ‘www.overdegrens.nl‘ een belangrijke rol. Hier is alle informatie omtrent de voorstelling te vinden.
We hebben gekozen voor een typografisch logo waarbij de bovenkant daadwerkelijk over de grens van de onderkant gaat. In dit logo laat de afbakening tussen het één en het ander zich niet leiden door nuances. Het gaat dwars door alles heen.