Direct naar de inhoud.
Wat een buitenkans! Wat een buitenkans!

Wat een buitenkans!

De tuin vergroenen met subsidies vanuit de gemeente; een interessant initiatief dat de nodige aandacht verdient! Dat was ook de gedachte bij gemeente Borger-Odoorn toen zij ons vroegen om een campagne te ontwikkelen voor het verstrekken van deze subsidies. Het doel van de campagne? Het onder de aandacht brengen van 6 verschillende subsidies voor het vergroenen van de tuin en klimaatadaptatie op lokaal niveau bevorderen.

Campagne voor een brede doelgroep

De gemeente vroeg ons een campagne te ontwikkelen voor een zeer brede doelgroep: alle inwoners met een koop- of huurwoning in gemeente Borger-Odoorn. Een interessante uitdaging daarbij was de termijn waarop de campagne live moest gaan, zodat de boodschap zo snel mogelijk naar buiten kon worden gebracht. De campagnedoelen waren de doelgroep informeren en stimuleren tot het aanvragen van één of meer van de volgende subsidies:

  • Het ontstenen en vergroenen van de tuin.
  • Het plaatsen van een regenton.
  • De aanleg van een groen dak of groengevel.
  • Het aanleggen van een wadi.
  • Het planten van een gemengde heg of vogelbosje.
  • Het planten van bomen.

Vriendelijk en toegankelijk

De campagne moet laten zien dat iedereen kan bijdragen aan klimaatadaptatie. Bewustzijn creëren en aanzetten tot gedragsverandering met betrekking tot het klimaat waren dus cruciaal. De uitwerking moest dus toegankelijk en begrijpelijk zijn voor mensen uit alle lagen van de bevolking. We kozen voor een stijl die vriendelijk en herkenbaar is, in een soortgelijke sfeer als bouwmarkten en tuincentra.

Een naam die aansluit bij de maatregelen

Met het concept wordt verduidelijkt dat vergroening persoonlijke voordelen biedt én goed is voor de omgeving. Inwoners krijgen een subsidie, worden gemotiveerd en hebben er zelf plezier van in hun eigen tuin. Dit vormde de onderbouwing voor de naam van de campagne: ‘Wat een buitenkans!’ Een naam die ook aansluit bij de maatregelen, zoals het planten van bomen en het aanleggen van groene daken.

Een mix van on- en offlinemiddelen

Om zoveel mogelijk bereik te creëren maakten we een mix van verschillende on- en offlinemiddelen. Omdat we herkenbare beelden wilden gebruiken, organiseerden we een fotoshoot in de gemeente, met lokale inwoners. De foto’s die hierbij gemaakt zijn, hebben we verwerkt in de diverse middelen. Voor de campagne ontwikkelden we een infographic en een bijbehorende animatie die onder andere via sociale media verspreid werd. We maakten posters die op verschillende plekken in de gemeente werden opgehangen bij sportverenigingen, bibliotheken en supermarkten. Verder zijn er twee roll-up banners gemaakt die op diverse plekken konden worden ingezet.

Voor de lancering van de campagne liepen medewerkers van gemeente Borger-Odoorn rond op de plaatselijke weekmarkt. Zij deelden groeipapiertjes uit, met een mooie mix van zomerbloemen. Om de boodschap extra duidelijk te verspreiden liepen zij ook rond met twee grote waardecheques met informatie over de subsidies.

Een bloeiend resultaat

‘Wat een buitenkans!’ draagt bij aan een groenere leefomgeving en stimuleert het bewustzijn rondom klimaatverandering. De prettige samenwerking met gemeente Borger-Odoorn heeft ervoor gezorgd dat we effectief en efficiënt konden werken, met een prachtige campagne tot resultaat.