Direct naar de inhoud.

Schrijven voor social media in een notendop

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de huidige samenleving.
We (sn)appen, Facebooken, Instagrammen en LinkedInnen wat af met z’n allen. Sociale media hebben een groot aandeel in de 24/7 maatschappij. Een foto van het uitje naar Scheveningen hier en een foto van het bezoek aan de Huishoudbeurs daar. Sociale media worden door ons allemaal persoonlijk gebruikt, maar hoe kun je je berichten zó schrijven op sociale media dat jij zakelijk je doel ermee bereikt? Dat leggen we je in een notendop uit in dit blog. Na het lezen van dit blog weet jij waar je op moet letten bij het schrijven voor sociale media!

"De juiste doelgroep bereiken doe je op social media met een krachtige strategie."


Schrijven voor social media in een notendop

Doelgroep first, schrijven second

Jij wilt natuurlijk een zo groot mogelijk bereik creëren. Om dit te bereiken moet je allereerst kijken naar wie jouw doelgroep is. Alles draait om de doelgroep. Als bedrijf wil je natuurlijk dat de ontvanger van je post iets doet, namelijk je dienst of product afnemen. Bij het in kaart brengen van de doelgroep doe je er goed aan om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat doet de doelgroep in het dagelijks leven?
  • Hoe kun je je doelgroep het beste omschrijven?
  • Wat zijn de karakteristieke eigenschappen van de doelgroep(en)
  • Op welke tijdstippen is je doelgroep het beste te bereiken?

Tringtring: het is tijd om te posten!

Op basis van je antwoorden kun je een plan van aanpak bedenken. Namelijk hoe jij je sociale media berichten inricht. Een goede tekst schrijven is essentieel, maar posten op het juiste moment is dat ook. Stel bijvoorbeeld vaste postmomenten in op elke maandag, woensdag en vrijdag om 12:00 uur op Facebook. En om 17:00 uur op Instagram. De aanpak is allemaal afhankelijk van je doelgroep. Weet je wanneer je doelgroep de meeste tijd op sociale media vertoeft? Dan is het een goed idee om ervoor te zorgen dat je rond dat tijdstip op de tijdlijn verschijnt. Zo opent je doelgroep hun Instagram en verschijnt jouw net geplaatste leuke en interessante post bovenaan hun tijdlijn. Dan heb je je doel bereikt: exposure!

Swipe, like and start talking

Yes! Daar is de match met je doelgroep! Nu je goed voor ogen hebt wie je doelgroep is, wat ze leuk vinden en wanneer ze bereikbaar zijn, kun je het gesprek beginnen. Een gesprek beginnen is altijd spannend. Maar wij beloven je dat het na een tijdje vertrouwd aanvoelt.

Schrijven in de juiste stijl

De schrijfstijl die je hanteert wordt vaak aangepast aan wie je wilt bereiken. Gebruik je in je berichten ‘je’ of ‘u’? Gebruik je formeel taalgebruik of ga je voor teksten uit de losse(re) pols? Dit kan ook verschillend zijn voor alle kanalen die je gebruikt. Over het algemeen wordt op LinkedIn wat formeler gecommuniceerd dan op Facebook en Instagram. Dit komt doordat LinkedIn veel ingezet wordt voor een zakelijke doelgroep. Het belangrijkst is: bereid je goed voor op je gesprek met je doelgroep, want net als bij een eerste date, krijg je maar één kans om een goede eerste indruk te maken.

Twee cruciale pointers in een goede (klant)relatie: aandacht én interactie

De uiteindelijke doelen van sociale mediaberichten zijn vaak toch wel aandacht trekken en interactie creëren. Er zijn geen echte vaste regels waaraan een sociale media post moet voldoen. Het sociale media landschap verandert voortdurend. Anders zou er iemand moeten zijn die de hele dag het reglementenboek zou moeten bijwerken. Maar we zouden geen mensen zijn als we niet graag wat handvatten en ongeschreven regels zouden hebben. Eén daarvan is de volgende: voor-na-bruggetje. We kunnen je alvast verklappen dat het hier niet gaat om een schatkaart door het bos. Nee, het betreft hier de volgorde van de tekst in je post. Eerst beschrijf je het probleem (voor), vervolgens beschrijf je een wereld zonder dat probleem (het gewenste resultaat; na) en als laatste leg je piekfijn uit hoe je bij die probleemloze wereld komt. Een voorbeeld:

Heb jij ook last van die overtollige coronakilo’s? Wil je ook nog zo vlak voor de zomer helemaal fit worden? Met ons nieuwste fitnessprogramma ben je die kilo’s zo weer kwijt! Bezoek onze website en tot snel in onze vernieuwde sportschool.

Zie jij de voor, de na en het bruggetje?

Voor: Heb jij ook last van die overtollige coronakilo’s? Deze zin stelt een probleem aan de kaak, namelijk die mogelijke coronakilo’s die er de afgelopen maanden bijgekomen zijn. De doelgroep herkent zich in het probleem.

Na: Wil je ook nog zo vlak voor de zomer helemaal fit worden? Deze zin laat je denken aan een wereld zonder die overtollige coronakilo’s, namelijk de zomer helemaal fit in gaan. De droom van je doelgroep.

Bruggetje: Bezoek onze website en tot snel in onze vernieuwde sportschool. Vertel mensen vooral hoe ze dat doel kunnen bereiken, want je wilt ze in beweging brengen. Letterlijk in dit geval. Je roept actie op bij de doelgroep om voor jou te kiezen.

De juiste doelgroep bereiken op jouw sociale media? Op zoek naar jouw perfect match?

De mogelijkheden zijn eindeloos. Met jouw dromen of ideeën. Ben je benieuwd naar wat jouw verhaal is, waar en hoe je deze kan overbrengen? Wil je ontdekken wie jouw doelgroep is en hoe je deze op welk sociale media kanaal kunt bereiken? Om te beginnen kun je alvast een kijkje nemen op onze sociale media: Instagram, LinkedIn & Facebook.

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je hulp met jouw sociale media? Neem contact met ons op!