Direct naar de inhoud.

Social media marketing: bomvol mogelijkheden!

Maakt jouw organisatie al gebruik van een zakelijke sociale mediapagina? Dan ben je vast ook op de hoogte van het aantal bezoekers en zie je waarschijnlijk geregeld posts en advertenties voorbijkomen. Sociale media bieden tal van mogelijkheden als het gaat om onbetaalde posts en advertenties. Adverteren via deze wegen is een zeer krachtig middel, omdat je bij het plaatsen van jouw advertenties gebruik kunt maken van specifieke targetmarketing. 

Waarom zou je sociale media gebruiken?

Misschien denk je terwijl je dit leest dat sociale media niet bij jouw organisatie past, maar weet je dat wel zeker? Social media marketing kun je namelijk voor veel verschillende doelen inzetten, zowel betaald als onbetaald. Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Digitaal netwerken en direct interactie hebben met jouw doelgroep
  • Input vragen van gebruikers over bijvoorbeeld jouw producten
  • De naamsbekendheid en het imago van de organisatie vergroten
  • Sales en andere relevante conversies verhogen
  • Het verkoopproces ondersteunen, bijvoorbeeld door customer care via social media
  • Een community en betrokkenheid bij jouw organisatie of product creëren
Social media marketing: bomvol mogelijkheden!

Betaalde advertenties en specifieke targeting

Handige instellingen maken het mogelijk om jouw betaalde advertentie te specificeren op demografische gegevens, interesses en gedrag. Promoot je een lokaal festival voor jongeren? Dan kun je jouw publiek ‘filteren’ door een leeftijd en locatie te selecteren. Hierdoor bereik je met jouw advertentie de gewenste doelgroep en is de kans op het halen van je doelstellingen veel groter. Of jou doelstelling nu klantenbinding, meer naamsbekendheid of juist directe verkopen vergroten is: adverteren op sociale media is zeker de moeite waard.

 

Verschillende kanalen

Wil je aan de slag met sociale media? Top! Bedenk eerst wat je doelen zijn, wie je doelgroep is en waar je die doelgroep wilt bereiken. Er zijn veel verschillende socialemediakanalen, bijvoorbeeld:

  • Facebook; waar mensen voor hun plezier op scrollen en waar je heel effectief op kunt adverteren.
  • Instagram; leent zich uitstekend voor berichten die met name bestaan uit beeldmateriaal.
  • Twitter; op dit platform kan je in 140 tekens een tekstbericht versturen naar al je volgers.
  • Youtube; het ideale platform om een visuele boodschap te laten zien aan jouw doelgroep.
  • LinkedIn; dit zakelijke platform gebruik je vooral voor b2b communicatie.
  • Pinterest; op dit (met name visuele) platform kan je foto’s, video’s en artikelen plaatsen. Gebruikers kunnen posts ‘pinnen’ en zo een eigen moodboard maken.
  • TikTok; dit platform is ontzettend populair onder jongeren. Als je goed kunt inspelen op de (constant wisselende) trends, kan dit een heel succesvol platform zijn.

Wil je adverteren met een opvallende en sprekende advertentie op sociale media of juist een contentstrategie voor jouw sociale mediakanalen? Puuridee helpt je graag!