Direct naar de inhoud.

Storytelling voor bedrijven, zo doe je dat

5 minuten leestijd

Er was eens… een blog over het vertellen van verhalen, oftewel ‘Storytelling’. Verhalen vertellen we al eeuwen. Neem bijvoorbeeld de oude Egyptenaren of nog ouder zelfs de homo-sapiens, die tekeningen maakten in grotten. Op deze manier konden ze hun verhalen vertellen over de jacht. Ook vandaag de dag, zijn verhalen een sterke manier om mensen met elkaar te verbinden. Collega Anco vertelt in dit blog over storytelling voor bedrijven.

“Eigenlijk, kun je van niemand niet houden, wanneer je zijn of haar verhaal hebt gehoord”
Anco

Anco
Art director

Storytelling voor bedrijven, zo doe je dat

De bekende Amerikaanse tv-persoonlijkheid Fred Rogers (Tip: film op Netflix met Tom Hanks: ‘A beautiful day in the neighborhood’) zei ooit eens: “Eigenlijk, kun je van niemand niet houden, wanneer je zijn of haar verhaal hebt gehoord”. Dit geldt ook voor bedrijven en merken in onze mooie wereld van de communicatie.

De kracht van storytelling

Communicatie draait om het overbrengen van informatie. De kunst is alleen om het zo over te brengen dat het te begrijpen is, interessant blijft om te volgen en emoties opwekt bij mensen. Voormalig CEO van Sony Peter Guber zei het volgende: “Het gaat niet om de nullen en de eentjes in dit digitale tijdperk, maar meer om de ‘ooohs’ en de ‘aaahs’ van een goed verhaal. Dit biedt de grootste kans om luisteraars te overtuigen om een bepaalde handeling te verrichten”. Dat is eigenlijk precies waar het vandaag de dag om draait en wat storytelling ook zo interessant maakt voor bedrijven.

Verbonden met het merk

We zitten gemiddeld drie uur per dag op onze telefoon (niet letterlijk natuurlijk) en swipen wat af met onze vingers. We zijn voortdurend op zoek naar interessante content ofwel een goed verhaal. Of dit nou een nieuwsbericht is van de NOS op Facebook of een filmpje op Instagram van een kat die zich in een glazen vaas heeft gepropt. We stoppen met swipen en klikken door als het verhaal interessant genoeg is. Ditzelfde geldt voor merken en producten. Marketing gaat niet meer om de producten die je op de markt brengt, maar om het bijbehorende verhaal. Mensen willen zich kunnen identificeren met het bedrijf, zich ermee verbonden voelen; ze zijn onbewust fan en delen dit met hun hele netwerk. Als bedrijf kun je hierop inspelen door jouw boodschap consistent te vertellen en te herhalen. Zo bouw je steeds meer vertrouwen op met storytelling.

Storytelling in de praktijk

Zowel kleine als grote bedrijven varen goed bij de boodschap die ze overbrengen. Denk aan Marketing Groningen met een verhaal over de kracht van de provincie in de breedste zin van het woord. “In Groningen heeft elke plek een verhaal” is te lezen op hun website. Dit is heel sterk uitgewerkt in de basis. Denk aan kleurgebruik, met inspiratie uit ‘mosterd’ en ‘de wadden’.  Een ander mooi voorbeeld is Nike, met als pay-off (slogan) ‘Just do it’. Het reclamebureau Wieden + Kennedy stond hierbij aan de basis en ze kwamen op hele bijzondere wijze op de pay-off.

Brand narrative

Een paar jaar geleden volgde Anco de Cannes Lions School en sprak hij met Andrew Stanton, regisseur en story writer bij Pixar Studios. Anco vertelt: “Hij sprak over het belang van een goed verhaal en de opbouw hiervan. Dit is opgebouwd in verschillende fases. Het begin (Er was eens…), waarin je kennis maakt met de hoofdpersoon en de bijbehorende wereld. Daarna gaan we over naar het probleem (Vader Marlin raakt zijn zoon Nemo kwijt), de oplossing (met behulp van Dory samen op zoek naar Nemo) en het resultaat (Nemo wordt gevonden). In de beginscènes moet de toon gezet worden om de interesse van het publiek in het verhaal vast te houden. Dat wordt in elke animatiefilm gedaan aan de hand van drie vragen: Waar gaat het verhaal over? Wat gebeurt er in deze eerste scene? En wat staat er op het spel?”

Storytelling inzetten voor jouw bedrijf

“Als kind werd ik ’s avonds voor het slapen voorgelezen uit een heel dik boek met allemaal sprookjes. Het zal je niet verrassen, maar elk verhaal begint met ‘Er was eens…’. Er was eens een prinses opgesloten in een toren hoog in het kasteel. Vervolgens werd ze gered door de knapste prins op een nog knapper paard. Deze zin ‘Er was eens…’ kun je ook bij bedrijfsmarketing toepassen. Laten we Apple als voorbeeld nemen: ‘Er was eens, een man die geloofde dat het zijn doel in het leven was om de mensheid te verbeteren door hulpmiddelen te creëren om mensen in hun kracht te zetten en met elkaar te verbinden’. Dit is de basis van het verhaal voor het bedrijf, ook wel brand narrative genoemd, en kun je heel simpel nog langer maken. Door bijvoorbeeld ‘Op een dag’ er aan toe te voegen: ‘Op een dag, ontwikkelde hij de iPhone’. En zo kan het steeds meer aangevuld worden totdat je een complete ‘brand narrative’ hebt staan:

  • Er was eens…
  • Elke dag…
  • Op een dag…
  • Daarom…
  • Uiteindelijk…

Probeer het maar eens zelf voor je eigen bedrijf of het merk waarvoor je werkt (of bij de film van Finding Nemo).”

Storytelling methode: de 3 P’s

Voor een stevigere fundering kun je verder de zogenaamde drie P’s gebruiken als methode bij storytelling voor bedrijven:

  1. Point of view: waar staat je bedrijf voor; waar gelooft het in.
  2. Promise: hoe belooft je bedrijf te handelen; wat is de belofte.
  3. Personality: de manier hoe het bedrijf naar buiten ‘spreekt’, ofwel de tone of voice.

Zo leg je de basis voor het verhaal, jouw verhaal. Tevens ontwikkel je steeds meer een eigen persoonlijkheid, persona. Dit kan heel handig zijn voor je doelgroep en andere potentiële ‘fans’. Op deze wijze kunnen ze zich nog beter herkennen in je merk en het gemakkelijk delen met hun netwerk.

Ook aan de slag met storytelling voor jouw bedrijf?

De mogelijkheden op het gebied van storytelling zijn eindeloos. Met jouw dromen of ideeën. Ben je benieuwd naar wat jouw verhaal is? Maar ook waar én hoe je deze kunt overbrengen? Misschien loop je vast of loop je juist over van creativiteit. Wil je graag tegen iemand aanpraten of samen brainstormen? Wij helpen je graag om je gedachten te ordenen en meer te bereiken! Met een duidelijke strategie, sterk design en een goed verhaal laten we jouw merk meer bereiken. Neem contact met ons op!