Direct naar de inhoud.

We zien door het palet de kleuren niet meer

1 minuut leestijd

Tijdens je rit naar werk komt er veel reclame voorbij. Sommige reclame trekt direct je aandacht. Andere helemaal niet. Waar let je op? Het logo? De kleuren? De stijl? Allemaal vragen die voor jouw organisatie ook interessant zijn! In dit blog leggen we uit waarom de kleurkeuze van jouw organisatie van belang is.

Is het je wel eens opgevallen dat grote bedrijven en merken hun kleurgebruik simpel houden? Denk bijvoorbeeld aan Apple: die maakt vooral gebruik van wit en zwart. Uit onderzoek blijkt dat 95% van ’s werelds sterkste merken maar één of twee kleuren gebruikt. Slechts 5% verwerkt meer dan twee kleuren in het logo. Toch is het voordeel van meerdere kleuren dat je de andere kleuren als signaalkleur kunt gebruiken. Bijvoorbeeld als het gaat om call-to-action knoppen voor jouw website.

“Kleuren zijn gelinkt aan de ziel. Een weerspiegeling van persoonlijkheid. Iedere tint geeft een ander gevoel en daar kun je mee spelen”.
Yvonne

Yvonne
Grafisch vormgever

We zien door het palet de kleuren niet meer

Wat is de kleur van jouw organisatie?

Dat we goed over de kleurstelling na moeten denken is dus duidelijk. Maar welke kleuren passen bij jouw bedrijf? Om daar achter te komen is het allereerst goed om te weten wat voor uitstraling een bepaalde kleurencombinatie heeft. Wat kleuren überhaupt betekenen. En bovenal hoe ze overkomen op je doelgroep. Het zijn belangrijke vragen om te stellen voordat je de markt gaat betreden met jouw merk en identiteit.

Iedere kleur zorgt voor een andere reactie bij mensen. Toch kunnen we in grote lijnen omschrijven welke associaties mensen bij kleuren hebben. Zo worden kleuren ingedeeld in twee categorieën: warm en koud. Warme kleuren, zoals geel, oranje, rood en bruin, worden geassocieerd met energie. En koude kleuren, zoals groen, blauw en paars, stralen juist kalmte en zekerheid uit. We leggen je hieronder meer uit over de invloed van deze kleuren op het gedrag van jouw doelgroep.

 

Rood

Rood

Rood roept een gevoel van passie en kracht op. Het is een agressieve kleur. Het kan attentie oproepen en is energiek. Rood is een populaire kleur in de foodbranche, technologiesector en bij entertainment. Voorbeelden van merken met een rood logo zijn: Coca-Cola, Canon en Netflix.

 

Paars

 

Paars

Mysterie, spiritualiteit en ‘royalty’ zijn woorden die passen bij paars. De rijke uitstraling van deze koude kleur zorgt voor een gevoel van elegantie. Deze kleur wordt vaak gebruikt in de financiële wereld, technologiesector en gezondheidszorg. Voorbeelden van merken met een paars logo zijn: T-Mobile, Yahoo en IZZ.

 

BlauwBlauw

Blauw is de meest populaire kleur voor merken. Dit komt omdat deze koude kleur mensen op hun gemak stelt. Hoe dit komt? Doordat het de natuurlijke kleur van de lucht en de zee is. Deze kleur vertaalt zich naar betrouwbaarheid, rust, zekerheid en verantwoordelijkheid. Blauw wordt in alle branches veel gebruikt. Voorbeelden van merken met een blauw logo zijn: Dell, Twitter, Facebook en Oral-B.

 

GroenGroen

Rust, frisheid, gezondheid en natuur zijn woorden die bij groen horen. Elke groentint heeft weer een andere betekenis. Zo staat donkergroen voor rijkdom, terwijl lichtgroen staat voor sereniteit. Groen is een goede kleur voor energie-, food- en huishoudmerken. Voorbeelden van merken met een groen logo zijn: Starbucks, Spotify en Android. Veel schoonmaakmiddelen hebben een groen logo of een groene fles, zoals Dettol en Dreft.

 

GeelGeel

Geel is een positieve kleur die mensen doet denken aan de zon. En dat associëren we met vakantie, oftewel: een blij en vrolijk gevoel. Geel stimuleert creativiteit en energie. Het straalt helderheid uit en trekt de aandacht van de consument. Geel is populair in de energie-, food- en huishoudbranches. Voorbeelden van merken met een geel logo zijn: McDonalds, Nikon, DHL en Baby Zwitsal.

 

OranjeOranje

Oranje is samengesteld uit geel en rood en daardoor een combinatie van de kenmerken van die twee kleuren. Oranje staat voor energie, vrijmoedigheid en opwinding. Deze kleur is plezierig, speels en uitbundig. Daarnaast is het ook een hele vriendelijke kleur. De oranje kleur werkt goed in de technologie en gezondheidszorg. Voorbeelden van merken met een oranje logo zijn: Nickelodeon, Anderzorg en Fanta.

 

BruinBruin

Bruin is een warme kleur die staat voor simpliciteit, kracht en duurzaamheid. Toch moet je voorzichtig zijn met bruin; het wordt ook geassocieerd met viezigheid en ouderwetsheid. Ondanks dat kan bruin een goede kleur zijn voor kleding en voedsel. Voorbeelden van merken met een bruin logo zijn: UPS, M&M’s en Nespresso.

 

 

 

Welke kleuren passen bij jouw merk?

Kleur is ontzettend belangrijk voor de persoonlijkheid van jouw merk. Je gehele imago kan verbonden zijn aan die ene tint. Daarom denken wij graag met je mee. Neem gerust contact op en vertel ons jouw verhaal. Daar past ongetwijfeld een uniek palet bij!