We zijn allemaal gek op bingewatchen in onze vrije tijd. Hoogstwaarschijnlijk is elke serie die je in sneltreinvaart hebt gekeken ontstaan uit een storyboard. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle films, tv reclames, animaties en muziekclips. Lees in dit artikel wat een storyboard is, waar ze vandaan komen en waarom ze zo onmisbaar zijn.
"Het leuke aan storyboarding is dat je in een compleet andere wereld duikt. Het geeft je de ruimte om vrij rond te rennen en woord om te zetten naar beeld. Als een verhaal goed verteld wordt, weet ik dat ik mijn werk heb gedaan."
Sesilia Grafisch Vormgever
Dus.. wat is een storyboard?
Een storyboard is een manier om een verhaallijn te visualiseren. Het bestaat uit een opeenvolging van visuele kaders die ieder beeld uitbeelden. Ieder kader bevat een beschrijving waarin uitgelegd wordt wat er binnen dat beeld moet gebeuren. Naast deze beeldende omschrijving staat er ook voice-over informatie. Een voice-over is de tekst onder een video of animatie. Dus in de voice-over informatie staat precies uitgeschreven wat de spreker moet gaan zeggen op welk moment. In het geval van een film gaat het om de gesproken tekst door acteurs. Ook wel het script genoemd. Een voorbeeld zie je hieronder. Dit is een storyboard van Jurassic Park. Het beeldt een aantal kaders uit van een scene: Raptor Attack. Benieuwd naar de vertaling van het storyboard naar de film? Bekijk dan de scene Raptor Attack.
Waar komen storyboards vandaan?
Storyboards ontstaan uit een idee, een concept, een boek of een verhaal. Iedereen die een verhaal goed wil vertellen en overbrengen begint bij het maken van een storyboard. Ga maar eens na: wanneer volwassenen ons als kind een verhaaltje voorlezen, beelden we onbewust een beeld bij dat verhaal in. Er gebeurt iets bijzonders. Verhalen, die eerst alleen bestonden uit woorden, worden tot leven gebracht. Eigenlijk creëren we ons eigen storyboard al in ons hoofd. Hetzelfde gebeurt bij het lezen van een boek als volwassene. Onbewust zien we soms al het beeld passend bij het verhaal. Dit is dan ook vaak de reden dat we wegdromen bij de verhalen die we lezen!
Waarom een storyboard noodzakelijk is
Voor het bouwen van een huis is een blauwdruk nodig. Voor het produceren van een film, tv reclame of een animatie is een storyboard nodig. Dit geeft wel aan dat een storyboard fundamenteel is in het proces. Waarom? Een aantal redenen op een rijtje:
Een storyboard brengt een script tot leven
Als een script eenmaal klaar is, is visualisatie nodig. Een goede interpretatie van het script is belangrijk. Woorden moeten vertaald worden naar beelden, stukje voor stukje. Uiteindelijk wordt dit uitgewerkt tot een film. Tijdens de fase van het ‘storyboarden’ is ook ruimte voor een kritische blik en verbeteringen. Bijvoorbeeld hoe de beelden eruit komen te zien. Een belangrijke vraag is: welke effecten en overgangen passen het beste bij een bepaalde situatie? Het leuke aan deze fase is het brainstormen, het uitwisselen van ideeën. Op deze manier bereiken we het best mogelijke resultaat om het verhaal te vertellen!
Een storyboard dient als blauwdruk voor alles en iedereen tijdens het productieproces
Alle kaders definitief? Een storyboard dient niet alleen als visueel script voor de animatie of videomaker. Het is ook dé handleiding voor de verteller. Nadenken over het type dialoog en de intonatie. Hoe het verhaal verteld wordt. Timing, overgangen tussen kaders en achtergrondmuziek. Er is veel om rekening mee te houden.
Alles bij elkaar: een storyboard is dé basisinstructie voor alles en iedereen betrokken bij de productie!
Praktijkvoorbeeld: Drenthe Geeft Door
Voor de Vereniging Drentse Gemeenten mochten we een campagne bedenken om aandacht te vragen voor het goed scheiden van afval en recyclen bij Drentse huishoudens. De campagne kreeg de naam Drenthe Geeft het door. Eén van de middelen die we hebben ingezet om onder de aandacht te komen was een animatievideo. Aan ons de taak om tips en informatie te delen en de doelgroep te inspireren en aan te zetten tot actie! Je raadt het al: we maakten natuurlijk gebruik van een storyboard. Zie het voorbeeld hieronder.
Tijdens het creëren van dit storyboard was het cruciaal om binnen de stijl en het gevoel van de campagne te blijven. De stijl van de illustraties, het kleurgebruik, karakters, overgangen en de verhaallijn: alles is met zorg uitgewerkt om de campagne te versterken. Het allerbelangrijkste was de kern van de boodschap voor ogen te houden, namelijk het benadrukken van het belang van afval scheiden en recyclen. Dit is de kern van het verhaal. Benieuwd naar het resultaat? Bekijk de animatie hier.
Wil jij nu ook je verhaal vertellen?
Wij luisteren graag naar jouw verhaal. We duiken met plezier in het verhaal om het naar buiten te brengen. Samen bewandelen we de creatieve paden en bekijken we de communicatieve mogelijkheden om jouw verhaal te vertellen. Zo effectief mogelijk! Neem contact op en bereik meer!