Direct naar de inhoud.

Wat is jouw ideale kleurencombi?

1 minuut leestijd

Kleuren, merken en identiteit gaan hand in hand.
We kennen allemaal de grote gele M van McDonalds zonder de naam te hoeven zien. Zelfs alleen de specifieke kleur geel roept bij velen de geur en smaak van franse frites al op. Kleur draagt tot wel 80% bij aan merkherkenning. Daarom is kleur zo ontzettend belangrijk voor het neerzetten van een merk. In het vorige blog over kleur is een uitleg gegeven over waar elke kleur voor staat. Heb je deze gemist? Je leest hem hier.

Wil je de ideale kleurencombi maken? In dit blog leer je welke kleuren elkaar versterken en welke juist niet bij elkaar passen.

“Met kleur trek je aandacht, val je op en zet je aan tot actie. Is het je weleens opgevallen dat knoppen op een website een opvallende kleur hebben en soms zelfs afwijken van de huisstijl om aandacht te trekken?”
Yvonne

Yvonne
Grafisch vormgever

Wat is jouw ideale kleurencombi?

Hoe kies je voor de juiste kleurencombinatie?

Bij ieder merk past een frisse, strategische combinatie van kleuren. Er zijn verschillende manieren om kleuren bij elkaar te kiezen. Hieronder zie je de vier meest gebruikte kleurenschema’s:

1. Monochromatisch

Dit is een kleurenschema dat gebruik maakt van één kleur. Je gebruikt verschillende tinten van dezelfde kleur in je huisstijl. Als dit goed gedaan is, komt dit heel professioneel over. Je kunt een tint ook in een verloop laten vloeien, zodat je van de harde kleur naar een lichtere tint gaat.

Een goed voorbeeld van een organisatie die gebruik heeft gemaakt van dit kleurenschema is PayPal. Dit logo bestaat uit 1 kleur: blauw, maar heeft toch duidelijk 2 andere tinten van de blauwe kleur. Dit schema wordt niet vaak gebruikt omdat je dan vast zit aan één huisstijlkleur.

Voordeel: Je kunt voor je website gemakkelijk een opvallende kleur vinden die goed contrasteert met jouw hoofdtinten. Zo vallen de buttons en call-to-actions op je website lekker op!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Analogisch

In dit kleurenschema worden kleuren gebruikt die dicht bij elkaar zitten. Volgens de kleurencirkel passen lichtgroen en oranje bijvoorbeeld goed bij geel. Een voorbeeld van dit kleurenschema is Zwitsal. Dit merk maakt gebruik van geel in combinatie met oranje. Omdat deze kleuren zo dichtbij elkaar liggen geeft het een vertrouwd en prettig gevoel.

Voordeel: Omdat de kleuren bij elkaar passen kunnen ze in allerlei combinaties gebruikt worden en toch vertrouwd aanvoelen.

 

3. Tradisch

Ook hier kijken we naar de bekende kleurencirkel. De kleuren in dit schema liggen niet naast elkaar, maar in een driehoek tegenover elkaar. Het gaat dan om deze combinaties: oranje, roze en groen & geel, blauw en rood. Dit kleurenschema wordt vaak gebruikt en is daarmee de populairste van de vier schema’s. Burger King heeft dit type in hun logo verwerkt.

Voordeel: Contrast trekt aan. Die aantrekkingskracht kun je gebruiken om de blik van de kijker te sturen. Het contrast in dit schema is zowel knallend als vertrouwd. Deze combinaties vragen om aandacht.

 

 

4. Complementair

Persoonlijk mijn favoriete kleurenschema omdat dit de kleuren buitengewoon versterkt. Hoe dat komt? De kleuren liggen kaarsrecht tegenover elkaar. Rood met groen, blauw met geel, oranje met lichtblauw, paars met geel. Als je deze kleuren naast elkaar legt dan knalt het eruit. Denk eens aan het logo van Ikea. Alleen al de kleurencombinatie die op het pand zichtbaar is, herken je al van kilometers ver. Maar ook andere grote bedrijven maken gebruik van dit kleurenschema. Denk bijvoorbeeld aan de Rabobank en Nuon.

Voordeel: Dit laat zien dat je durft. Met knallende kleuren ben je uniek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gekleurde feitjes

  • Zien heeft meer invloed op het aankoopgedrag dan voelen of horen. Kleurgebruik is dus het allerbelangrijkst.
  • Kleur verhoogt merkherkenning tot wel 80%.
  • Kleur trekt aandacht en zet aan tot actie.
  • Kleur kan gebruikt worden als hulpmiddel om ergens de nadruk op te leggen.
  • Zwart en wit zijn officieel geen kleuren.
  • Niet alle kleuren passen bij jou of jouw bedrijf. Dat is wat je uniek maakt.

 

Welke kleurencombinatie past er bij jouw bedrijf?

Samen komen we tot de beste strategische keuze en geven we kleur aan de toekomst van ieder merk. Neem contact op voor een eerste kennismaking.