Direct naar de inhoud.

Een ijzersterk concept

2 minuten leestijd

Weinig klanten komen bij ons binnen met de vraag om een concept uit te werken. Gek? Eigenlijk wel, want een goed concept bepaalt het succes van je bedrijf of campagne. Maar wat is een concept nou precies? En kun je écht niet zonder?  

Het slechte nieuws is dat je inderdaad niet zonder concept kunt. Het goede nieuws? Je onderneming is al een concept!

Het idee is de basis! 

Een concept is in feite het idee dat aan de basis ligt van je onderneming. Wat is je toegevoegde waarde, je visie en je missie? Wat zijn je doelstellingen en hoe positioneer je jezelf? Wat onderscheidt jou van je concurrenten?

Het gaat daarbij dus niet om jouw product of dienst, maar om de achterliggende gedachte. Als je die gedachte weet over te brengen, wek je sneller sympathie en vertrouwen. Zo zorg je ervoor, dat mensen het idee begrijpen en sneller omarmen.

Met een duidelijk concept vergroot je de kans op zo’n verbinding. Benieuwd hoe de grote merken dit doen? Bekijk dan deze twee voorbeelden van sterke concepten:

Een ijzersterk concept

Merci dat jij er bent

Merci, de chocoladeproducent met de bekende cadeauverpakkingen, heeft een duidelijk concept. In hun marketing zet Merci niet de chocolade zelf centraal, maar wordt het product direct gekoppeld aan een speciaal moment. Als je erop let, zie je dat in hun communicatie zelden over chocolade wordt gesproken. In plaats daarvan spelen de reclames altijd in op de emotie en relaties tussen mensen.

 

De grootste kruidenier let op de kleintjes

Ook voor Albert Heijn staat het concept aan de basis van hun succes. Alles is beleving: de uitstraling van de winkel, de presentatie van hun producten en allemaal gericht op het gezin. Het gaat om recepten, de boer achter de groente en om de sfeer in de winkel. In hun meest recente reclamecampagnes, is er wederom gekozen voor een vast gezicht van het merk in de vorm van supermarktmanager Ilse. In tegenstelling tot eerdere campagnes, krijgen we nu ook een beeld van het gezin rondom deze persoon.

Albert Heijn speelt in hun campagnes handig in op de leefwereld van de klant. Dat doen ze op verschillende manieren. Wat denk je bijvoorbeeld van het gratis magazine Allerhande, dat al sinds 1931 wordt uitgebracht? Ondanks dat de AH geen uniek assortiment heeft en de prijzen kunnen verschillen van de concurrent, weet de supermarktketen met zijn betrokken concept toch de grootste van Nederland te blijven.

 

Het conceptuele tijdperk

We leven in het conceptuele tijdperk. Klanten laten zich niet meer overtuigen door pure functionaliteit, logica en argumentatie. Een beslissing wordt niet alleen rationeel, maar ook emotioneel gemaakt. Een concept zorgt ervoor dat je niet alleen informatie overbrengt, maar ook de emotie die bij je product of dienst hoort. Wat zijn de passies en drijfveren van je organisatie? Welke waarden vind je belangrijk?

Goede storytelling is vandaag de dag de basis van doeltreffende communicatie. Authenticiteit is daarbij het devies: een oprechte boodschap over echte mensen. Zonder authenticiteit geen klant die je omarmt. Zeg nou zelf, je gaat de verbinding toch aan met een partij die betrouwbaar overkomt en je aanspreekt?!

 

De vertaalslag van gevoel naar idee

Om erachter te komen wat jouw concept is, is het goed om stil te staan bij een aantal vragen over je product of dienst. Wat is het, wat doet het en waarom is het beter dan dat van anderen? Stel daarnaast vragen over je doelgroep. Wie koopt het product en waarom? Ga vervolgens na wie je concurrenten zijn en hoe je jouw product het best in de markt kunt zetten.

Wil je hulp bij de conceptfase? Neem dan vooral contact op. Wij denken met je mee.