Het creatieve brein van art director Anco draait non-stop. Toffe ideeën bedenken op basis van een sterke strategie en de wens van de klant visualiseren.
Anco
Art director
Het creatieve brein van art director Anco draait non-stop. Toffe ideeën bedenken op basis van een sterke strategie en de wens van de klant visualiseren.
Anco
Art director
Hoe zorg je dat jouw campagne pakkend wordt? Volgens Anco begint dat met een goed concept: “Je kan wel gewoon iets maken, maar zonder goed idee is de kans groot dat het niet pakkend genoeg is. Daarnaast werkt humor altijd, kijk bijvoorbeeld naar Bol.com. Dat is marketing met een knipoog. De doelgroep maakt op een grappige manier kennis met het merk en haar aanbod. Het is ook belangrijk dat je de doelgroep voor ogen houdt. Met welk middel kun je hen bereiken?”
Naast een goed idee is uitstraling van je merk erg belangrijk. Stel je wilt een pen verkopen, dan moet je eerst bedenken aan wie je deze wilt verkopen. “Als je weet aan wie, dan weet je welk middel je kunt gebruiken om de boodschap te brengen. Kies je voor een advertentie of een toffe Reel op Instagram? Op deze manier kun je zelfs een klassieke pen verkopen aan Generatie Z.”
Je wilt natuurlijk dat je merk wordt herkend. Daarvoor is volgens Anco een duidelijke huisstijl belangrijk. Deze moet passen bij de waarde, missie en visie van je bedrijf. “Daar moet je van tevoren goed over nadenken. Waarin zit jouw herkenbaarheid? Dat kan de typografie of het kleurgebruik zijn. Maar ook het woord- of beeldmerk. Neem bijvoorbeeld McDonald’s. Daar is het beeldmerk zo krachtig dat woord niet meer nodig is. De typografie, kleuren en het beeldmerk zijn allemaal onderdeel van de huisstijl.”
Bij het bedenken van zo’n huisstijl wordt een hele reeks aan regels opgesteld. Over de kleuren, het logo, de tone of voice en de tone of image. Dit wordt gebundeld in een huisstijlhandboek. “Als die er eenmaal is kun je er jaren mee vooruit. Kijk bijvoorbeeld naar het logo van LEGO. De bouwstenen hiervan zijn in de loop van de jaren hetzelfde gebleven maar wel steeds op detail aangepast.”
Eén van de leukste campagnes waar Anco aan heeft gewerkt, is een campagne voor de open dagen van scholengemeenschap Ubbo Emmius. Als voorbeeld noemt hij het ontwerpen van de posters voor deze campagne: “Vaak is zo’n poster heel saai en eentonig. Wij hebben de standaard rugtas bij de scholier weggelaten en het enthousiasme van beginnen op een nieuwe school proberen over te brengen. Hiervoor hebben we gespeeld met de belichting in de fotografie. Die heeft namelijk weer een link naar de huisstijlkleuren.”
Een strategische sessie aan het begin van een project helpt om de kern van de opdracht naar voren te halen. Die kernwoorden kun je dan meenemen in het concept en samen met een sterk verhaal laten terugkomen in het beeld. “Details zijn hierbij belangrijk. Ons team denkt daar goed over na. In wat wij maken valt elk hoekje, elke punt en elke komma te verantwoorden.”
Genoeg manieren dus om herkenbaarheid te creëren. Benieuwd wat dit voor jouw merk kan betekenen? We helpen je graag. Neem gerust contact op, wellicht spreken we elkaar straks tijdens een strategische sessie.